Kaiken pitäisi olla hyvin, miksi sille ei tunnu?
Tuntuu, että elämä on vain odottelua, olen sulkenut itseni pulloon… Unelmia on ollut paljon. Paljon luuloja omista kyvyistä ja mahdollisuuksista. Ja moni unelmista on toteutunutkin: parisuhde, kolme tervettä ihanaa lasta. Tuska on kuitenkin kova, kun en moisesta onnesta osaa nauttia. Olen vain onneton ja itseeni tyytymätön.😭
Paha oloni peilautuu perheeseeni, olen kärttyisä ja pinnani palaa liian helpolla. Tästä taas tunnen lisää syyllisyyttä. Lapsista herkin,esikoinen tuntuu hänkin jo oirehtivan ja parisuhde…no se käy säästöliekillä. mieheni jaksaa kuitenkin välillä minua tukea, välillä tuntuu että hänkin on avun tarpeessa. Olen tutkinut syntyjä syviä, syyttänyt milloin mitäkin ja ketäkin kasvustani tällaiselle mutkalle. Kävin tämän viimeisimmän raskauden aikana psykologillekin juttelemassa. Sama tunne tuli taas kuin joskus nuoruudessa – vastauksia ei löydy.. ei tietenkään.. mutta viha ja kaunaisuus omaa lapsuuden perhettä kohtaan nostaa päätään. Nuoruudessani kärsin bulimiasta – ja näin jälkeenpäin ajatellen masennuksesta. Lapsuuteni on ollut kuitenkin kutakuinkin onnellinen – vanhempieni välillä oli kuitenkin kismoja, joita he selvittelivät huutamalla ja isän nyrkein. Ja vaikka onnellisia hetkiä oli varmasti enemmän kuin näitä teini-iän jälkeen koettuja välienselvittelyjä – ovat ne päällimmäisinä muistissani, peittäen alleen kaiken muun.
Ikävistä ja vaikeista asioista en ole koskaan oppinut puhumaan avoimesti. Tämän takia menen yhä ”lukkoon”, kun olisi aika puolustautua. Toisten vihaiset kommentit saavat minut aikuisenakin jähmettymään ja tuntuu, että voisin laskea alleni. hengitys tuntuu salpautuvan ja on vaikea koota itsensä. Tilanteen jälkeen koen aina suunnatonta vihaa ja raivoa. Sitten en pysty nukkumaan öisin, kun pyörittelen asioita mielessäni. Sanotuksi saan mitään harvoin. Silloinkin tuntuu, ettei minua kuunnella. tai sitten lyön ”yli” liian kauan asoita omassa päässä pyöriteltyäni ja saan kummeksuntaa osakseni.
Synnytyksestä on nyt kulunut jo lähes kolme kuukautta, enkä ole täysin pohjalle valahtanut – kuten raskausajan masennuksessani pelkäsin. Tunnen, etten kuitenkaan saanut asioita selvitettyä itselleni. Tuntuu, että ne vain uinuvat sisälläni. Olen jälleen ”pullottanut” itseni ja pahat tunteeni – odottamaan parempaa hetkeä purskahtaa ilmoille. Mieleni sanoo, nytkään ei sovi. Nyt pitää nauttia lapsista ja kantaa heistä huolta.
Lapset ovat vain hetken pieniä. Haluaisin niin kovasti siitä nauttia ja antaa heille paljon. Olen kuitenkin vain saamaton, kireäpinnainen akka, joka tuntuu odottavan kokoajan jotain tapahtuvaksi. Jotakin pelastusta tähän tilanteeseen.
Elämä tuntuu lipuva ohitse, kuinka pääsisin siihen mukaan?😑❓
Kertokaa muut, miten umpisolmua voi alkaa selvittelemään, kun tuntuu että asoita on niin paljon, ettei tiedä oikein mistä päästä aloittaa – kuten tästäkin poukkoilevasta viestistä ehkä huomaa.😯🗯️