Joulusta selvinneenä, mutta uuden vuoden pelossa...
Vaikkakin joulu on perinteisesti lämminhenkiseksi ja läheisien kanssa vietettäväksi käsitetty, niin mietinpä tässä, että itselleni uuden vuoden vaihtuminen aiheuttaa turhan ja tyhjän olon.
Olen ensimmäiset pyhät ilman avopuolisoani, jonka kanssa olen aikaisempina vuosina nauttinut yhteisestä rauhasta… Joulun sain nyt onnellisesti selvittyä vanhempieni avulla, mutta uusi vuosi onkin toinen juttu. Olen hermostuneempi kuin kuvittelin, koska nyt tajuntaani iskee, kuinka yksin sitä voikaan jäädä. Kun perinteisesti olen puolisoni kanssa suunnitellut jotain mukavaa, olemme nähneet ystäviä yms, niin nyt, ei mitään… Minulla on kyllä omiakin kavereita, mutta jotenkin heillä on nyt omat puuhat, enkä ole halunnut itse itseäni kutsua ulkopuolisiin juhliin.
Kauhun tunnetta aiheuttaa myös se, että kukaan juhlivista ei ole kysynyt, että miten vietän vuodenvaihteeni. Minun on paha olla myös siksi, että silloin kun itse olen ollut parisuhteen kiemuroissa, en ole täysin aina muistanut yksinäistä ystävääni… Tosin silloin olin myös nuorempi, enkä osannut pitää käsissäni kaikkea mitä elämään kasvaminen vaati. Nyt ymmärrän kantapään kautta, miltä tuntuu, kun ihmiset ’unohtavat’, mitä sen yksinäisen arki ja juhla on. He ovat kyllä minulle hyviä kun juttelemma tai näemme, mutta mitä sitten, kun tulen kotiin tästä ovesta, kun mietin mitä ihmettä keksisin seuraavan päivän täytteeksi, teen yksin ruuan, ajattelen pieniä hetkiä…
Olen pystynyt olemaan melko hyvin itsekseni, mutta näin juhlan aikaan tällainen katoaminen yksinäisyyteen tuntuu raskaalta…
Olen myös todella vihainen puolisolleni. Vaikka olisihan minunkin pitänyt ajoissa omaa elämää ja ystäviä hankkia, niin en yhtäkkiä kuvitellut, että rakas ihminen voisi pettää, satuttaa ja jättää yksin.
Vuoden vaihtuminen on ollut minulle aikaisemmin hauska juhla, yksi vuoden kohokohdista, eli sekin ehkä vaikuttaa… Varsinkin kun moni muu ympärillä juhlii. Noh, toisaalta en tiedä, kestäisinkö kuitenkaan olla niissä juhlissa, katsella suukkojen vaihtoa keskiyöllä. Ehkä voisin surkuhupaisesti nostaa maljan mahtavalle sinkkuudelleni ja vahvalle minälleni. Sillä se on lupaukseni ensi vuodelle (tai yksi monista), jotta nyt katson itseeni ja pidän huolta omista asioistani. Mutta ehkä teen tämän yksin hiljaa kotonani…
En ehkä ole uskaltanut myöskään ajatella juhlimaan lähtöä, koska pelottaa miten selviäisin kotiin kaupungin läpi, kun jännitän ihmisiä ilotulitteiden kanssa ja humalaisina…
Huoh, tästä tuli näin yön tunteina sekava selitys, mutta tämähän olikin kanava kelle voi jutella kun ei viitsi ihmisille soittaa ja yöllä tämmöistä valittaa😟