Nelikymppisillä yhteistä taivalta takana 14 vuotta, sekä 5 ja 8 vuotiaat lapset. Viimeisen vuoden aikana huomasin vaimoni puolelta kummallista viileyttä parisuhteessamme. Kosketus puuttui. Lähestyminen tapahtui oikeastaan vain minun toimestani. Hetket jolloin lapset eivät olleet läsnä, ja oli vietetty mukava päivä, niin lähestymisestäni (suuteloin, halauksin) sain tulokseksi vetäytymisen. Keskusteluyritykset, jotka olivat yksipuolisesti minun puolelta, torpattiin melko tylysti. Lapset olivat pedissä ja yhteinen aikamme, eli kello yhdeksän jälkeen, oli alkanut, sanani tulisit tänne sohvalle juttelemaan? saivat aika usein vastaukseksi: mä meen nyt nukkumaan tai mä lähden huomenna lenkille
No pitkällisellä vääntämisellä sain sitten keskusteluyhteyden auki. Mainitsin suhteestamme, että mielestäni meillä ei mene hyvin. Ei ole enää läheisyyttä. Kerro mikä sua vaivaa? Hän tähän: ei ole vain sitä tunnetta
Jahas
no annoin asian olla ja ajattelin, että kyllä se tästä, ehkä hän haluaa miettiä. Meillä ei ole heitelty kattiloita, ei lautasia. Ääntäkään ei kauheasti ole korotettu, muuta kuin lapsia kohtaan joskus. Normi vänkäystä on jostain asioista ollut, mutta missä suhteessa ei olisi
tästä mentiin eteenpäin noin kuukausi ja aloin kuulla sättimistä siivottomuudesta esim. tiskialtaan roskasihti alkoi olla se fokus, jossa ei saanut olla YHTÄÄN ruoantähdettä. Semmoista sanoilla nakkelua alkoi tulla niskaan. Tämä tietysti aiheutti puolustusten nostoa: no ei kai sitä nyt nuolla tarvitse! tai onko se nyt noin tarkkaa! Tämän jälkeen oma paha oloni paisui ja toivoin keskustelua: mistä kenkä puristaa?, mutta tapahtui ainoastaan vetäytymistä. Ei ole mitään sanottavaa
mua väsyttää jne. Nämä vastaukset tulivat ilman tunnekuohua, ihan normi äänenpainolla.
Lopulta ahdistukseni alkoi samaan tunnekuohua pintaani ja eräänä iltana istuin sohvalla ja kyynelehtien sanoin, että en voi elää näin tunneköyhässä suhteessa, tule nyt tänne ja sano jotain Ei.. hän vain istui rappusilla vetäytyneenä ja tuijotti minua suht ilmeettömästi.
Seuraavana päivänä vaimon sättimisen jälkeen, olin nostanut taas suojauksia ylös ja olin ärtynyt, niin vaimoni sanoi: tietkö.. mun mielestä meidän pitäisi erota!. Muutaman sekunnin siinä vedin kiukkua sisään, mutta sitten äkäisesti siihen: selvä!. Siippa ei sanonut sanaakaan vaan vetäytyi puhelimeen. Kaduttaahan mua alkoi vartti sen jälkeen ja sanoinkin, että näikö helposti me nyt luovutaan? No siihen ei vaimo sanonut mitään, vaan hän oli päätöksensä tehnyt . Nyt olen asunut 2 kk yksikseni vanhassa kerrostalokolmiossamme. Hän asuu lapsien kanssa rivarissa, josta minä muutin pois. Toimin viikonloppuisänä 2-3 krtaa kuukaudessa ja tämä on aivan HORRORIA 😭 Olen elänyt perheelle/lapsille heidän syntymästä saakka. Olen osallistunut, olen roudannut maitoa kaupasta, olen huomioinut toisen, ei ole väkivaltaa
ja nyt, kun homma alkoi vähän helpottua lapsukaisten kasvettua, niin matto alta!
Yritin puhua, yritin sovitella. Mitään ei ole vielä menetetty. Eikö voisi mennä keskustelemaan parisuhdeterapeutille? Vaimo :niistä ei ole mitään hyötyä. Tätä aihepiiriä pidin ylhäällä niin kauan, kunnes muutin pois yhteisestä kodistamme.
Kyllä tämä on tylyä. Vaimo oli miettinyt tätä asiaa jo vuoden päivät vähintään ja pystyi pitämään peruslukemat naamallaan koko sen ajan. Ei sanallakaan/ilmeelläkään mitään vihjettä. Olen homman kanssa aivan palasina. Kysyin häneltä, kun olin parivkoa asunut omillani, että vieläkö sinä olet tätä mieltä? Vaimo siihen: kyllä tämä oli aivan oikea ratkaisu ☹️ Vastaukseksi eroon hän sanoo, ettei ole enää niitä tunteita, joita tarvitaan parisuhteeseen.
Näinkö se maailmassa vaan menee? Onko tämä sitä neljänkympin villitystä? Ei tää ole enää kivaa, erotaan? Onko kellään vastaavaa kokemusta? Mielestäni pikkuisen tarvitsisi eforttia peliin, kun tullaan elämän kulminaatiopisteisiin, eikä vaan yksipuolisesti: mun mielestäni pitäisi erota. Mun mielestäni parisuhteessa on kaksi ja eikä se kyllä enää kauheasti pahenna tilannetta, jos puhuu ulkopuolisen (terapeutti) kanssa muutaman kerran edes. Se tuo näkökulmaa (ratkaisuja?), koska kyseinen henkilö on vailla tunnesidoksia siihen mitä kriisiytynyt pariskunta kokee. Mutta tässä tarvitaan aina kaksi ja exä ei näihin tahtonut osallistua. Aina ei (yhteis)elämä ole kivaa, mutta tarkoittaako se sitten aina eroa?