Järjellä vai tunteella?
Niin…kertokaapa se…
Järki sanoo, että kannattaa odottaa ja katsoa, sillä liian paljon on pelissä, mutta sydän on eri mieltä.
Olen 37v mies ja elänyt parisuhteessa hieman yli 8 vuotta. Parempi puoliskoni, kutsun häntä kirjaimella T, kärsii lievistä mielenterveydellisistä ongelmista, mm. paniikkihäiriöstä, joka on tehnyt hänet läheisriippuvaiseksi, eritoten minusta.
Läheisriippuvuus ilmenee siten, että hänen on vaikea olla kotona yksin, ellei tiedä jonkun tukiringin henkilön olevan maisemissa. Ringissä on muutama sukulainen, jotka asuvat lähistöllä, mutta heillä on kohtuullisen tuomitseva asenne T:n ongelmia kohtaan, joten tiedän olevani tärkein lenkki.
Muutama kuukausi sitten kuvioihin tuli mies, jota kutsun nimellä M. He tutustuivat toisiinsa hiljalleen ja ovat tänä päivänä hyviä ystäviä. He ovat molemmat hyviä keskustelijoita ja nauttivat toistensa seurasta, sillä myös M:llä on itsensä kanssa selvittämättömiä asioita, joita he myös käsittelevät.
T kertoi minulle voineensa suhteessamme huonosti jo jonkin aikaa ja olen tämän itsekin huomannut. Olen omalta osaltani koettanut tehdä T:n tien niin helpoksi kulkea kuin mahdollista, jotta hänellä olisi aikaa ja mahdollisuuksia keskittyä itseensä.
M:n mukaantulon jälkeen T:n vointi on selkeästi kohentunut mikä on tietenkin mukavaa, mutta hieman kaivertaa se, että siihen tarvitaan toinen mies. Myönnän, että ole syvällisissä asioissa niin taitava keskustelija kuin M.
Lisäksi T kertoi, että saattaa tuntea M:ää kohtaan muutakin kuin silkkaa pelkkää ystävyyttä. Missä määrin, se on tosin hänelle epäselvää.
Asuntotilanteemme mahdollistaa sen, että he voivat viettää aikaa toisessa asunnossamme ja käydä keskustelunsa siellä.
Itse olen toisessa asunnossa sillä aikaa.
Viime aikoina on käynyt myös niin, että T ei enää halua vaivata tukiringin muita osapuolia vaan pyysi, että saisi kutsua M:n luokseen minä lähden esim. töihin tai muuten asioille. Minä suostuin tähän, sillä tiedän, että se on T:lle helpotus, edellä mainitut asennoitumiset huomioon ottaen.
Tätä siis tapahtuu useita kertoja viikossa.
Kolmena perättäisenä perjantaina T kertoi menevänsä parhaan ystävättärensä luo saunomaan ja istumaan iltaa tyttöjen kesken.
Tämä ystävätär on T:n harvoja luottohenkilöitä, joiden kanssa hän pystyy ylipäätään liikkumaan.
Pidän itsekin tästä ystävättärestä paljon, sillä koen hänet luotettavaksi, joten kun aloin tuntea pahaa oloa T:n ja M:n tilanteen johdosta, otin ystävättäreen yhteyttä ihan vaan keventääkseni sydäntäni ja sainkin kuulla, että T ei perjantaisin olekaan ollut siellä missä olisi pitänyt.
Tästä tietenkin pistin T:n tilille ja sain selville, että häntä oli alkanut ahdistaa ja hän oli kokenut huonoa omatuntoa minun pahan olon johdosta ja siitä syystä ajatellut, että olisi parempi jos hän menisi M:n luo viettämään aikaa minun tietämättä, ajatusmallilla: Mitä ei tiedä, ei voi satuttaa.
Olen aina luottanut T:hen ja luotan edelleenkin, sillä hän ei ole mikään patologinen valehtelija,
eikä tällaista ole aiemmin sattunut.
Kävimme asiasta pitkät keskustelut ja päätimme, että juttu on loppuun käsitelty.
Puhuin myös M:n kanssa tästä tapahtuneesta ja hän oli tietenkin pahoillaan. Vannotin molemmilta rehellisyyttä tulevaisuudessa vedoten siihen, että totuus sattuu vähemmän. Sanoin myös, että vierailut M:n luona voin hyväksyä, jos niistä minulle kerrotaan. Sanoin myös, että toivoisin heidän kuitenkin olevan meidän kakkosasunnossa.
Nyt mietinkin lähinnä omaa osuuttani tässä jupakassa.
Koen, että ainoa virheeni on se, että en hallitse T:n tarvitsemaa keskustelutaitoa. Keskustelemme kyllä monista asioista, siitä ei ole kysymys, mutta T kokee, että hänen omista asioistaan on helpompi puhua M:n kanssa.
T:n hyvinvointi on minulle kuitenkin tärkein asia ja olen valmis tekemään paljonkin sen eteen, mutta missä se raja sitten kulkee? Missä vaiheessa kävelen itseni ylitse?
Vaihtoehtoja on ainakin kolme, voisimme erota, jolloin he olisivat vapaita tekemään mitä haluavat tai he voivat erota, jolloin me saisimme oman päiväjärjestyksemme takaisin.
Kolmas vaihtoehto on jatkaa näin.
Jos me eroaisimme, tiedän että moni asia tulisi hankalammaksi T:n elämässä, käytännön jutuista alkaen jatkuen aina sydämen asioihin, sillä tiedän, että en ole kuitenkaan ihan kuka tahansa.
Jos he lopettavat suhteensa, T:n olotila palannee takaisin siihen tilaan missä hän on ollut suhteemme viimeiset kolme vuotta, eli hän voi huonosti.
Tai jos jatkamme näin en tiedä kauanko minun pääni kestää.
Tilanne on tällä hetkellä kolmosvaihtoehdon mukainen, mutta mitähän tästä seuraa
Ei pidä unohtaa, että T on minulle tärkeintä maailmassa
Kommentteja kiitollisena odottaa
-Summerson-