Irti menneisyydestä (?)
Keräsin vihdoin rohkeutta kirjoittaa tänne, koska tämä on minulle hieman harmaata aluetta, enkä oikein tiedä miten pitäisi toimia. Katotaan mitä tästä tulee..
Meille on jo pienestä pitäen opetettu, ettei perheen asioista puhuta ulkopuolisille, joka on todella iskoitunut syvälle (ainakin minulle). On ollut todella vaikeaa avautua asioita lähimmille ihmisillekin, mutta ajatukset eivät vaan katoa vaan pyörivät yhä mielessä.
Lyhyesti sanottuna meidän perheessä on ollut/on edelleen alkoholiongelmia ja perheväkivaltaa, mutta kukaan ei todella tiedä asiasta. Vanhempani ovat ulospäin maailman ihanimpia vanhempia/ihmisiä (rakastavia, auttavia yms.) ja todellakin ovat jos eivät ole ottaneet alkoholia.
Omat muistikuvani ongelmista alkoivat kun olin 6-7-vuotias, jolloin isäni joi rankasti alkoholia ja oli kuolla olohuoneen lattialle omaan oksennukseensa, jota ennen oli hakannut äitiäni. Aamulla kaikki painettiin villaisella eli asia vain unohdettiin. Tämän tapauksen jälkeen riitely ja alkoholin juonti siirtyivät suljettujen ovien taakse (haluttiin ettei lapsia sotketa ogelmiin). Jonkin aikaa menikin hyvin ja oltiin ihana ja rakastava perhe. Sitten alkoikin sota kun olin 13-vuotia ja sitä jatkuikin aina siihen asti kun muutin kotoa opiskelemaan toiselle paikkakunnalle (tai no sota jatkui, mutta minä en enää ollut siinä keskellä). Veljiltäni kuulin aina kuinka vanhempieni luona on käynyt poliisit selvittelemässä asioita tms. Onkin niin käsittämätöntä kuinka ihmiset voivat muuttua alkoholin vaikutuksen myötä, sillä isästäni tulee todella vainoharhainen ja katkera sekä itsesääliin uppova heikko mies. Kun taas selvänä hän on asiallinen, fiksu ja mukava.
On niin paljon mitä pitäisi sanoa ja kertoa, mutta on hirveän vaikeeta kirjoittaa monien vuosien kokemuksia tähän yhteen viestiin ja paljon asioita jaa sanomatta. Huomaan kuitenkin että suhteeni alkoholiin on hyvin vaikeaselkoinen. Vanhemmiltani en salli sitä yhtään ja ahdistun suuresti jos näen heidän ottavan edes yhdenkin esim. kaljan (minusta tulee hyvin kylmä ja piikittelevä sekä haluan päästä heistä kauas). Hirveintä asiassa on että isäni juominen on ihan ylirajojen, jossa kukaan ei pysty vaikuttamaan siihen eikä hän välitä omasta terveydestään yhtään ja onkin ihme että maksa-arvot ovat normaalit, kun juominen on päivittäistä ja rankkaa.
Kuten alussa jo sanoin että ulkopuolisille ei asiasta puhuta niin ei myöskään perheen sisällä, sillä tuntuu että kun yrittää ottaa jotain puheeksi niin on itse syytettyjen listalla kun otti asian esille. Asiat ratkotaan alkoholin voimalla ja silloihan kaikki menee pieleen..