ikuinen tuska erosta?
Mieheni jätti minut ja pienet lapseni muutama vuosi sitten. Ulkopuolisista se kuulostaa pitkältä ajalta, minulle ero on tapahtunut vasta. En ole päässyt eteenpäin, en näe minkäänlaista tulevaisuutta. Tai näen, mutta en nykytilannetta parempaa ja näin en enää jaksa. En tahdo olla surullinen ja voivotella menneitä, mutta minkä tunteilleen voi?
Olen työntänyt kaikki läheiset ihmiset suojamuurin taa heidän sitä edes huomaamatta. Kaikki olettavat, että asiat rullaavat eteenpäin ihan hyvin, kulissit ovat siis kunnossa. Itse tiedän totuuden; menen vain alaspäin ja lujaa. Jokainen päivä on edellistä vaikeampi.
Miten päästä eteenpäin? Miten selvitä? Mistä löytää mielenkiintoa jaksaa? Lapset ovat toki rakkaita, mutta jokainen eronnut tietää, kuinka paljon tuskaa he tuovat… Yksin ero olisi todennäköisesti ollut paljon helpompi. Joudun tukemaan surevia lapsia ja selittelemään heille, jotta eivät syyttäisi itseään tai katkeroituisi isälleen. Omalle surulle ei jää aikaa ja tässä ollaan.
Voin hoitaa arjen konemaisesti tiukoin rutiinein pysähtymättä hetkeksikään. Jossain vaiheessa kuitenkin väsyn ja tulee pysähdys. Silloin herään odottaen iltaa, joudun jatkuvasti piiloutumaan itkemään salaa lapsiltani, en saa mitään tehtyä. Parin päivän jälkeen on pakko taas hoitaa asioita ja muutun jälleen kylmäksi robotiksi. Sama oravanpyörä pyörii ja pyörii.
Tiedän, että tuo konemainen vaihe tekee jatkuvasti vain lisää hallaa. Ei ihminen voi päästä yli käsittelemättä. Mutta kun ei ole voimia tai omaa aikaa jäädä käsittelemään suruaan sängynpohjalle. En löydä tulevaisuutta, en pakotietä surusta. Olen täysin eksyksissä ikuisen tuskan pyörteissä. 😭