Ikävä kuulla sinun saamasta kohtelusta. Se on julmaa ja vastuutonta vanhemmalta, josta on niin riippuvainen ja jonka tahtoon helposti lapsena mukautuu. Sellainen jättää jäljet ihmiseen. Oma äitini on manipuloinut ja kontrolloinut minua ja ollut kateellinen paremmasta suhteesta isäni kanssa. Siinä on sellaista narsisti-palvelija dynamiikka äidin ja isän välillä. Jostain ihmeen syystä tunnen vetoa myös kontrolloiviin ja manipuloiviin tai muuten rikkinäisiin miehiin, minkä uskon olevan syynä sille, että olen ollut sinkku suurimman osan elämääni. Minullakaan ei ole ystäviä, joita kiinnostaisi, enkä oikein uskalla päästää ihmisiä lähelle pettymyksen pelossa. Juuri nyt olen erotilanneteen keskellä ja hylätyksi tulemisen kokemukset on pinnassa. Ainot lohduttava ajatus minulle tässä tilanteessa on se, että (ex)miesystävälläni on sairaus, johon liittyy vaikeaa käyttäytymistä erityisesti läheisissä ihmissuhteissa. Ystävien ja tukiverkostojen puute tekee tästä niin paljon vaikeampaa, minkä vuoksi luen toisten tarinoita ja kirjoitan omia ajatuksiani täällä. Helpottaa tietää, että muillakin on vaikeuksia, joihin voin samaistua ja kirjoittaminen auttaa selvittämään omia ajatuksia ja tunteita.
Mardeq, olet katkaissut välit lapsuuden perheeseesi, mikä on minusta ihan ymmärrettävä ratkaisu. Omien vanhempien kanssa on vaikea, ehkä mahdotontakin pysyä neutraalina ja jättää heidän sanomiset ja tekemiset omaan arvoonsa. Itsekään en ollut vanhempieni kanssa juuri tekemisissä pariin vuoteen yhdessä välissä. Äiti sanoi kotoa pois muuttaessani, että on ihanaa, kun saa oman elämän takaisin. Hän ei aikonut olla sellainen äiti, joka itkee lastensa perään. Sitten kun katkaisin esiliinan nyörit, enkä ottanut enää hänen käskyjä ja lahjuksia vastaan, hän alkoi mitä mielikuvituksellisemmin keinoin vaatia minua luokseen. Maanittelua, anomista, marttyyriyttä, isän sairauteen vetoamista jne.
Vanhempi veljeni oli aina äitin suosikki ja minä syntipukki, joka tuli äidin ja esikoisensa väliin. Pienempänä vilkkaampana lapsena vaadin enemmän aikaa, huolenpitoa ja huomiota, jota äiti olisi halunnut antaa enemmän veljelleni. Lasten välisissä riidoissa minä olin aina syntipukki ja syyllinen, vanhempi veljeni rassukka, jota pikkusisko terrorisoi ja sai hänet täysin vetäytymään. Olen miettinyt, että veljeni pääsi silloin pakoon äidin tyranniaa ja tukahduttavaa rakkautta.
Minua on auttanut se, että pysyn riittävän etäisenä. En päästä äitiä niin lähelle, että hän saisi valtaa. Niin isänikin hänen kanssa näyttää elelleen vuosikymmeniä. Syyllisyyden tunteen kanssa olen paininut, mutta en enää. Äidin silmissä en tule koskaan olemaan riittävä ja sen olen hyväksynyt, jossain määrin myös sisäistänyt. Usko itseen horjuu säännöllisesti. Äidillä on omat syynsä olla sellainen kuin on. Pidän nyt vanhempiini yhteyttä ja kannan huoltakin, koska ikää heillä jo on eikä minulla ole omaa perhettä. Isän kanssa suhde on edelleen antoisa, joten saan siitä itsellenikin merkitystä ja iloa. Minäkin olen se, joka heistä huolehtii ja pitää säännöllistä yhteyttä, toisin kuin se äidin suosikkilapsi. Ja kun elämä on liian stressaavaa, kiireistä tai muuten en jaksa, velvollisuuteni huolehtia itsestäni tulee ensin.
Vaikuttaa siltä Mardeq, että sinun oma perhe-elämä on hyvää ja sieltä löytyy iloa. Kaipaat silti ystäviä perhe-elämän ulkopuoleltakin. Millaiset välit sinulla on sisaruksiin? Minun välit veljeeni on ihan hyvät mutta etäiset. En tiedä mikä siinä uskottujen ystävien saamisessa on niin vaikeaa. Onko muilla siitä ajatuksia? Kiire, epävarmuus itsestä, erilaisuuden/ulkopuoisuuden tunne, häpeä omasta omituisuudesta... nämä varmaan pätee minuun...
Vielä Mardeq tuohon sinun otsikkoon liittyen haluan sanoa, että tiedän sen hylätyksi tulemisen hyväksymisen vaikeuden. En tiedä voiko äitini kohdalla puhua hylkäämisestä, mutta sen hyväksyminen, miten hän minua on lapsena ja nuorena kohdellut kesti vuosia, ehkäpä pari vuosikymmentä minun kohdalla. Nyt voin sanoa, että olen sen hyväksynyt ja ajattelen, että se kertoo enemmän äidistä kuin minusta. Näin kai olen taipuvainen ajattelemaan nykyisin muidenkin hylkäämiskokemusten kohdalla, vaikka peiliinkin tulee katsottua paljon ja tarkkaan. Tämä suhtautuminen on kuitenkin vaatinut paljon työtä itsetuntemuksen eteen ja yhden merkityksellisen ihmissuhteen, jossa koin olevani hyväksytty juuri tällaisena.