Mieheni muuttui ärtyisäksi toisen lapsen syntymän aikoihin ja purkaa oman turhautumisensa huutamalla. Tilanne vain on mennyt pahempaan suuntaan vuosien aikana. Joskus lasken minuutteja siitä kun hän astuu ovesta sisään siihen kun huuto alkaa. Joskus saattaa mennä vuorokausi huutamatta, mikä tapahtuu ehkä pari kertaa kuussa.
Pahinta on se, että mies kokee, että hänellä on kaikki oikeus käyttäytyä näin kotona, lähimmilleen, mutta töissä ja muiden ihmisten aikana hän hillitsee kyllä kiukkunsa. Muutosta toivon, mutta ymmärrän, ettei sitä tule, jos toinen ei edes koe, että hänellä on ongelma. Yleensä kiukku menee yhtä nopeasti ohi kuin alkoikin ja hän unohtaa hyvin pian huutaneensa ja on itse asiassa sitä mieltä, että hän ei huuda. Pariterapiaan menimme pyynnöstäni, missä terapeutti oli mieheni puheista alunperin siinä uskossa, että suurin ongelma on minun huutamiseni kotona. On totta, että olen itsekin sortunut huutamiseen sekä miehelleni että lapsille. Myös teinit ovat omineet tämän huonon tavan ja olemmekin varsinainen kiljusen herrasväki. Mies huutaa kaikesta, eikä aina syytä meitä, vaan huutaa vain omaa kiukkuaan ulos. Itse en pysty kuuntelemaan sitä kovinkaan kauaa ennen kuin omin toisen pahan olon ja joskus oma jaksamiseni ei riitä ja lähden vain vähin äänin kotoa ulos ja jätän lapset yksin kuuntelemaan miehen mesoamista, mistä en ole ollenkaan ylpeä.
Tiedän itsestäni, että pinna palaa erityisesti väsyneenä ja nälkäisenä, syvään hengittäminen ja laskeminen kymmeneen ja muut keinot auttavat vain tiettyyn pisteeseen saakka. Omassa huonossa käytöksessäni on sentään se hyvä puoli, että pyydän lapsilta anteeksi. Pyydän anteeksi myös mieheni puolesta ja olen sanonut lapsille, että hän tekee väärin huutaessaan, vaikka ei yleensä siis koe tekevänsä mitään väärää, ja olen pyytänyt lapsilta anteeksi sitä, että lapset joutuvat kuuntelemaan riitelyä. Lapseni pohti eräänä päivänä, että huutaakohan isä, koska isoisäkin huutaa isoäidille. Eihän siihen voinut, muuta todeta kuin, että hyvin todennäköisesti isä on oppinut tämän tavan omasta lapsuuden kodistaan. Nyt minä sallimalla miehen käytöksen ja itsekin sortumalla välillä huutamiseen, opetan lapsillemme, että tämä on normaalia ja hyväksyttävää.