Huono äiti - lapsi isällä - kaikki vastaan
Olen työssäkäyvä äiti, jolla on murrosikäinen tyttö. Erosin tytön isästä kolme vuotta sitten hänen pettämisen ja minun mollaamisen takia. Passasin, puunasin ja unohdin itseni vuosien ajan – kunnes tajusin, että minua ei ollut enää olemassa. Olin vain väline muiden hyvinvoinnin tyydyttämiseen. Ostin oman asunnon ja kaikki meni hyvin tyttäreni kanssa parin vuoden ajan.
Murrosikä toi sitten omat kuvionsa. Bilettämistä ja valehtelua. Koetin opastaa ja pitää arjen säännöt käsissä. Se oli tytölle liikaa. Hän päätti muuttaa isälleen, hänen uuteen perheeseensä. En ole kuullut tytöstäni pian kolmeen kuukauteen. Hän ei vastaa puhelimeen tai tekstiviesteihini. Hän ei käy tapaamassa minun sukulaisia vaan on pyyhkinyt minut sekä minun sukulaiseni täysin pois elämästään. Kaiken lisäksi olen muka yrittänyt muka tappaa hänet ja hänen isänsä – aivan pöyristyttävä väite. Olen oman äitini omaishoitaja ja olen aina ajatellut muita ennen itseäni. Lisäksi olen ’varaäitinä’ kolmelle muulle nuorelle, jos he tarvitsevat aikuisen neuvoa.
Vietän joulun ensimmäistä kertaa vuosiin yksin ja se oikeasti on kova pala paikkakunnalla, jossa ei ole minun sukulaisia. Koetan sinnitellä töissä ja käydä kaupassa valmistautumassa muka ’jouluun’ – jouluun, jota ei tule. Uskomatonta, että olen tälläisessä tilanteessa! Mitä pahaa olen tehnyt, että oma lapseni voi kohdella minua näin?