heräsin painajaiseen, jota elän
Anteeksi, nyt seuraa pitkä tarina. Mutta en tiedä, mitä tekisin. En tiedä, mihin uskoa. En tiedä, mikä on oikein. En tiedä. mitä ovat oikeuteni. En tiedä, onko minulla oikeuksia, koska olen ollut heikko ja toiminut typerästi. Olkaa kilttejä ja neuvokaa minua. Tarinani on seuraavanlainen:
Tapasin kaksi vuotta sitten netissä ruotsalaisen, eronneen miehen, joka on alun perin muualta kotoisin. Suhde alkoi intensiivisesti, ja lopulta menin tapaamaan häntä. Rakastuin. Tai ehkä rakastuin rakkauteen ja hänen tunteittensa voimakkuuteen. Jo suhteen alussa oli vaikeaa: mies oli äärettömän mustasukkainen ja hallitseva. Omasta heikkoudestani ja pohjattomasta hyväksytyksi tulemisen ja rakkauden tarpeestani johtuen imeydyin mukaan raastavaan peliin: tulin kotiin kesken työpäivän, jos mies niin käski, valvoin yöt läpeensä tekstaillen, vaikka aamulla piti nousta töihin, itkin ja vannoin uskollisuuttani, lopulta aloin vältellä ystävieni tapaamista, koska tiesin, että siitä seurasi vain riita.
Olin juuri edellisenä syksynä saanut valmiiksi suuren työn, joten olin erittäin väsynyt, mikä osittain selittää sen tai millä selittelen itselleni sitä etten pannut peliä ajoissa poikki. Humpsahdin siihen, ja sitten oli jo liian myöhäistä. Olin joutunut painajaiseen, josta minulla ei ollut voimia rimpuilla itseäni irti. Mitä syvemmälle ajauduin, sen vähemmäksi voimani kävivät, ja samalla mahdollisuuteni riuhtaista itseni irti. Kun tapasimme, meillä oli ihanaa. Kävin miehen kotimaassa. Sitten mies ilmoitti aikovansa muuttaa takaisin entisen vaimonsa luokse, koska tämä uhkasi, ettei mies saisi muuten enää tavata lapsiaan. Sitten kävi ilmi, että miehellä onkin neljä lasta, joista kaksi on pieniä aiemmin olin luullut, että hänellä on kaksi lasta 16v ja 18 v. Mies selitti, ettei ollut voinut kertoa minulle tätä, koska pelkäsi, että jättäisin hänet, jos olisin tiennyt, että hänellä on myös 4v ja 8 v lapset. Ja niin varmaan olisin tehnytkin. jatkoin kaikesta huolimatta suhdetta: mies vannoi rakkauttaan, suhteemme säilyi intensiivisenä. Ja raastavana. Ja jatkui sellaisena. Mies oli ailahtelevainen. Koskaan en tiennyt mistä hän raivostuisi. Olin täysin alistunut.
Olin kertonut miehelle aiemmista ongelmistani. Olen sairastanut masennuksen ja minulla on mieshistoriassani ollut nuorempana hyväksikäyttökokemuksia: olen tullut petetyksi ja taloudellisesti hyväksikäytetyksi. Nyt kuitenkin olin kuvitellut, että olen aikuinen, itsellinen nainen, jolla on asiat hyvin, työ, jossa olen hyvä ja niin edelleen. Kun mies oli vihainen, hän iski arkoihin kohtiini: haukkui, että en ole oikea nainen, koska minulla ei ole perhettä, jos joku mies oikeasti haluaisi minut, minulla olisi jo perhe, haukkui huoraksi, antoi ymmärtää, että ansaitsenkin tulla hyväksikäytetyksi Hän haukkui työtäni ja väitti, että teen vain töitä eikä kukaan halua minua, ja epäili jatkuvasti, jatkuvasti. Hän ei ollut fyysisesti väkivaltainen, mutta käytti raakaa henkistä väkivaltaa. En voinut nukkua, työ alkoi kärsiä, lopulta viime keväänä sairastuin uupumukseen, josta olen suurin piirtein selvinnyt kahden kuukauden kesäloman jälkeen.
Lisäksi maksoin aina kaiken yhteisen, puhelut, matkat ynnä muut. Puheluidenkin kohdalla mies painosti: jos sanoin, että meidän pitää lopettaa, koska minulla ei ole varaa muuten maksaa laskua, mies paiskasi luurin korvaani ja raivostui. Lopuksi sorruin huijaamaan itsekin. Väitin, että puhelimeni on suljettu maksamattomien laskujen vuoksi ja hankin toisen puhelimen sekä prepaid-kortin ihan miestä varten, muuten olisin totisesti jo vararikossa.
Tuo oli taustaa. Nyt tulee ongelma: olen lainannut miehelle rahaa. En tehnyt sitä vapaaehtoisesti, vaan aina hirvittävän painostuksen alla. Välillä miehellä oli kamalia ongelmia: maksamattomia vuokria, sairauksia, ties mitä, ja koska olin rakastunut, halusin auttaa. Ajattelin, että toimimme yhdessä. Kuitenkin sydämessä aina vähän ahdisti, olin epäileväinen. Siksi usein sanoinkin, että en voi lainata, että ei minulla ole ylimääräistä kun ei minulla ollutkaan. Mies raivostui. Aina sain kuulla olevani itsekäs, huora, jota kukaan ei halua, ihminen, jota on ennenkin lainannut miehille, ihminen, joka ajattelee vain rahaa . ja uhkasi aina toisilla naisilla, kertoi, miten muut ovat parempia, miten hän löytää helposti paremman. Usein mies ensin uskoi, mutta palasi asiaan aina päivän tai kahden kuluttua. Tai sitten hän raivostui, sulki puhelimen, ja otti taas yhteyttä päivän tai kahden päästä. Uuvuttamalla, painostamalla ja haukkumalla hän sai minut lainaamaan aina yhä enemmän ja enemmän. Viimeisen kerran lainasin hänelle elokuussa, jolloin hän vannoi myyvänsä autonsa ja maksavansa kaiken kerralla takaisin. Hän olikin jättänyt ilmoituksen autostaan myyntipalstalle, mutta otti rahat saatuaan ilmoituksen pois ja sanoi, ettei aio myydä autoaan.
Nyt olen lainannut hänelle kaiken, mitä minulla oli säästöissä, suuren summan (lähes 12 000). Nyt mies sanoo aikovansa muuttaa takaisin entiseen kotimaahansa. Hän väittää haluavansa, että tulisin siellä käymään jos minulla on varaa matkustaa. Hän myös ehdotti, että matkustaisin helmikuun lopussa, että ehtisin säästää rahaa matkaa varten. Kaiken, mitä minulla oli, olen lainannut hänelle, minkä hän tietää. Elintasoni on romahtanut, en käy missään, en osta mitään, säästän kaikessa, koska hän on imenyt minulta kaiken. Enkä voi kertoa tästä kenellekään, häpeän liikaa kertoakseni ystävilleni, tunnen syyllisyyttä typeryydestäni kertoakseni sukulaisilleni. Kun olen pyytänyt miestä maksamaan velkansa tai edes kysynyt, miten hän suunnittelee maksavansa se, hän raivostuu ja alkaa haukkua minua itsekkääksi huoraksi ja nollaksi, joka ajattelee vain rahaa. Mutta sanoin syksyllä selvästi, että tarvitsen rahat nyt nopeasti takaisin, ja hän lupasi maksaa. Nyt olen todella tiukoilla minkä sanoin miehelle ja rahat lainatessani ja silti mies saa minut kokemaan, ettei minulla ole oikeutta kysyä noista rahoista, että olen itsekäs ja ahne. Juuri sain viestin, joka suomeksi käännettynä kuuluu: Tiedätkö mitä, et ole nainen, jota haluta tai jonka kanssa elää. Olet vain huora. Hei då. Tiedät itsekin, että voit olla vain huora. Se näyttää karsealta suomeksi käännettynä, karseammalta kuin ruotsiksi; en ehkä osannut edes lukea, kuinka julmia nuo hänen viestinsä olivat, koska ruotsi ei ole äidinkieleni, ruotsinkieliset viestit eivät riipaise niin kuin suomenkieliset.
Olen iloinen, jos hän lähtee. Hyvä luoja, haluan elämäni takaisin! Mutta minusta tuntuu, etten voi sallia sitä, että hän varasti minulta kaiken, mitä minulla oli. Välistä tuntuu, ettei mies ymmärrä itsekään toimineensa väärin, että hän oikeasti luulee, että minulla kasvaa keittiön ikkunalla rahapuu. Välistä tuntuu, että hän on tietoisesti petkuttanut ja painostanut minua lainaamaan rahaa. No, niin hän on tehnytkin, olipa minulla sitä rahaa tai ei. En tiedä, mitä voin tehdä. Tiedän, että olen ollut tyhmä. Tuntuu, että kaikki on omaa syytäni: tyhmyydestä sakotetaan. Mutta toisaalta tuntuu, että mies osasi manipuloida minua ja iskeä kaikkein herkimpiin kohtiini: lapsettomuuteeni, huonoon itsetuntooni, perheettömyyteeni, menetyksen pelkooni. Tunnen tulleeni huijatuksi. Tunnen itseni hyväksikäytetyksi. Tunnen itseni typeräksi ja tasapainottomaksi. Halusin niin paljon, halusin olla rakastettu, halusin kumppanin. Olin tyhmä, lapsellinen, hullu, kun en suostunut ajoissa tunnustamaan, ettei miehestä ole minulle tasaveroiseksi kaveriksi, jonka kanssa jakaa elämä. Tiedän, että kaikki on omaa syytäni. Mutta en halunnut nähdä totuutta. Voiko mikään tai kukaan auttaa minua. Kirjoitettuani kaiken näen, että tarina kuulostaa uskomattomalta. Kuinka kukaan, kukaan on voinut olla niin tyhmä kuin minä. Olen voimaton keskellä painajaista. Taas kerran olen tuhonnut kaiken.
Jälkikirjoitus: Nyt mies on taas alkanut todistaa rakkauttaan, väittää, ettei voi elää ilman minua Olen rikki ja voimaton.