Minulla on myös kokemusta tuollaisesta. Joskus mietinkin ihmisten hämmästelyjä exäni ja minun erosta. Sanoivat, että teillähän oli kaikki niin hyvin. Niin, olihan se kulissi pystyssä vuosikaudet. Ja kun toista ei saisi haukkua muille, kun siinä nyt menee se oma kunnia ihan ensiksi.
Meillähän ei ollut alkoholiongelmia tai pettämistä (ainakaan mitään sänkyjuttuja), tai juuri fyysistä väkivaltaakaan, jos ei lasketa paria tönäisyä (mies lapsia välillä töni ja hakkasi nyrkkiä käteensä heidän edessään) ja tykkäsimme mieheni kanssa monista samoista asioista. Kaikenlaista pientä ongelmaa tietysti oli ja suurempaakin, kuten minulla se loppuunpalaminen. Minä muistan kyllä hävenneeni miestäni kaikki ne vuodet, kun olimme yhdessä ja välillä mietin, että eikös se ole hiukan huono homma, kun tuntee niin, mutta ajattelin kuitenkin, että sehän on vain minun ongelma.
Mies alkoi näyttää kaksi viikkoa häiden jälkeen todellista itseään. Siinähän tietysti useinkin tulee pettymys. Hän oli tosi ilkeä ja huusi asioista. Minä taas olin hirvittävän herkkä ja liian kiltti, enkä ymmärtänyt ollenkaan hänen käytöstään. Jotenkin ajattelin, että silloin kuuluisi vielä olla onnellinen, eikä itkeä joka viikko pahaa oloa. Tietysti minä kuljin liikaa ruusuiset lasit silmillä, mutta miehellä oli selvästikin stressin purkukeinona minulle huutaminen ja syyttely.
Vuodet vierivät ja lapsia meillekin syntyi. Olihan siinä paljon onnellisia hetkiä ja minä olin anteeksiantavainen ja kiltti, niinkuin "kunnon vaimon" kuuluikin olla. Vanhoista asioista ei sitten anteeksiantamisen jälkeen enää saanut puhua. Vuodesta toiseen se oli sellaista jatkuvaa syyttelyä asioista. Koko perhe oli siinä syyllisen etsimisen kehässä. Mies huusi ja syytteli, muut pelkäsivät ja kunnioitus oli loppunut, ennenkuin se edes oli alkanutkaan. Asiat tulivat puun takaa ja selvääkin selvempäähän se oli, ettei miehellä mitään hyvää itseluottamusta tai itsetuntemusta koskaan ollut. Eipä kyllä minullakaan niinä vuosina.
Suhteessa aina on tietysti kaikenlaista, mutta ajattelen niin, että perusasiat olisi hyvä olla kunnossa suurimaan osan aikaa. Se nyt ainakin on selvää, että vuosikausien syyttely ja huutaminen tappaa ihmistä henkisesti. Minulla oli eron jälkeen pitkään iso viha miestä kohtaan ja se liittyi nimenomaan siihen, miten hän kohteli lapsiakin. Hän jopa syytti eron jälkeen lapsia siitä,kun eivät halunneet isänsä luona käydä.
Oli pitkällinen tie eron jälkeen saada lapset rauhallisiksi. Päätin silloin, kun mies lähti, että meillä ei enää syyllisiä etsitä ja sanoinkin sen lapsille. Tänä päivänä tuo asia on jo melko hyvin asettunut kohdalleen, turhaa syyllisyyttä esiintyy enää vähän, mutta vieläkin työskennellään.
Isänsä kanssa ollessaan lapset ovat jotenkin hirvittävän varpaillaan ja "hengästyneitä".
Lasten kanssa ollessa se vain itsestä lähtevä näkökulma ei oikein toimi, eikä tuo suhteeseen hyvää asiaa.