Häiden jälkeinen masennus
Menin hiljattain naimisiin, mikä on tietenkin ihanaa. Ihmiset kyselevät, miltä nyt tuntuu ja pitäisi kai hymyillen kehua elämän ihanuutta.
Juttu on kuitenkin niin, että häät olivat aika kauhea kokemus ja vetivät itsetuntoni pohjalukemille. Hyvin moni vieras perui tulonsa. Vaikka monilla heistä oli varmasti ”hyvä syy” olla tulematta häihimme, koin peruutukset henkilökohtaisina loukkauksina. Olin nähnyt häiden eteen paljon vaivaa, ja kutsuvieraiden välinpitämättömyys todella satutti. Olisin halunnut kaikki itselleni tärkeät ihmiset lähelleni tuona päivänä, mutta koska osa heistä ei tullut, tulee väkisinkin sellainen ajatus, etten olekaan heille niin tärkeä.
Olen lapsesta asti kärsinyt siitä, ettei minulla ole paljoa ystäviä, ja olen aina haaveillut isoista juhlista. Nyt, kun kerrankin oli satsattu, että oli tilat ja ruokaa suurelle määrälle väkeä, niin porukkaa alkoi tippua pois ja juhlat kutistuivat varjoksi siitä, mitä odotin. Se oli kuin painajaista. Lisäksi tapahtuma laukaisi syvät epäonnistumisen ja arvottomuuden tunteet. Tuntuu, että ihmissuhteeni ovat valhetta eivätkä edes omat sukulaisenikaan välitä minusta oikeasti.
Häistä on nyt yli viikko, mutta olen edelleen itku kurkussa. Kelaan tapahtumia mielessäni uudestaan ja uudestaan, ja mietin mitä tein väärin, ja mitä olisin voinut tehdä paremmin. Erityisesti surettaa, että kyseessä oli kuitenkin ainutkertainen juhla. Syntymäpäiviä ym. tulee jatkossakin, mutta häitä ei (ainakaan periaatteessa).