Mulla on taustalla 2 tosi raskasta suhdetta, joista jälkimmäisestä on myös 2 lasta. Suhteissa oli henkistä ja myös fyysistä väkivaltaa. Valehtelua, asioiden ”unohtamista” ja asioiden kertomista tavalla ”jolla halusin kuulla”. Ei ollut yhteisiä illanviettoja, en päässyt mukaan kun mies kavereiden kanssa jotain järjesti ja koin aina olevani vaan se kulissivaimo kotona lasten kanssa. En tiedä varmuudella petettiinkö minua. Olen mielestäni käsitellyt suhteet kyllä hyvin. Kävin pitkään psykologilla selvittämässa ajatuksiani. Päätin, että arvostan itseäni enemmän enkä enää siedä minkäänlaista valehtelua tai huonoa kohtelua.
Olin yksin 2,5 vuotta kunnes tapasin nykyisen mieheni. Nykyinen mieheni on täysi vastakohta aiemmille. Hän huomioi, sanoo päivittäin kauniisti, halaa, suukottelee, puhuu, haluaa olla mun seurassa, haluaa esitellä mut kaikille ja viettää kaiken aikansa mun kanssa. Hän on onnellinen perheestä jonka sai mun kauttani ja on kaikin puolin täydellinen juuri minulle. Mulla vaan vanhat kummitukset tunkee häiritsemään ja pelkään ilman mitään syytä, että mies muuttuu tai jotain muuta.
Asiaa lietsoo se, että mies tietää mun vihaavan yli kaiken valehtelua ja kait olen aina ollut melkoisen mustasukkainen. En tiedä johtuuko se huonosta itsetunnosta (johon mulla ei olisi mitään syytä) vai isäsuhteesta, joka oli kyllä hyvä, mutta isä asui ulkomailla (vanhempani olivat kyllä naimisissa) ja kuoli kun olin teini.
Tapasin vain muutaman kuukauden seurustelun jälkeen miehen naispuolisen ystävän ja tämän puolison ensimmäisen kerran. Mietin jo silloin, että minkä helv takia tuo nainen käyttäytyy kuin teinityttö mun miehen vieressä, mutta ajattelin, että kai se sit on vaan niin hyvä ystävä. Asia vaivasi kuitenkin, mutta annoin olla.
Kerran puhuttiin häistä ja siitä kuka tulisi puhumaan meidän seremoniaan. Mies sanoi, että tämä aiemmin tapaamani ystävä tekee sitä ihan työkseen. Ilmoitin vaan, että en halua naista puhumaan ja keskustelu jäi siihen. Mua edelleen häiritsi aivan hurjasti.
Kuukausia myöhemmin asia tuli taas mieleen ja kysyin mieheltä onko heillä ollut suhde. Mies vastasi nopeasti ei. Ihmettelin asiaa, mutta annoin asian olla. Kuitenkin nyt on selvinnyt, että heillä on ollut suhde. Paljon ennen minua ja ns. salasuhde, josta kukaan ei tiennyt.
Tää on nyt mulle ihan suunnaton ongelma. Mua ahdistaa aina kun hän kirjoittaa miehelle, tykkää tai kommentoi kuvia tms. facebookissa tai mitä vaan. Mua raivostuttaa, että mies ei voinut noinkaan mitättömään asiaan vastata rehellisesti kun menneisyyttä se on ollut. Nyt se kuitenkin satuttaa. Lisäksi ahdistaa, että mun on pitänyt tavata tuo ihminen ja miehellä on ollut pokkaa jopa miettiä sitä meidän häihin puhujaksi. Nyt ahdistaa sekin, että talossa, jossa asutaan juuri tuo nainen on auttanut keittiön tekemisessä, nukkunut sängyssä jne. Ahdistaa vaikka se on tyhmää.
Pelkään tämän tulehduttavan meidän suhteen. Miehellä on edellisestä pitkästä suhteestaan traumoja nimenomaan säännöistä joita toinen asetteli (mitä ei saa tehdä jne) eikä siedä sellaista yhtään. Sanoo, että mun ei tarvitse hyväksyä, mutta onko mulla muuta vaihtoehtoa? Mies ei aio poistaa tätä henkilöä ystävistä ja tavallaan ymmärrän, että ei mulla ole oikeutta sitä edes vaatia, mutta samalla raivoan sisällä. Hän ei ymmärrä ajatustapaani, sillä vakuuttelee, että kyseessä on vain ja ainoastaan ystävä ja haluaa olla vain mun kanssani.
Miksi tää vaivaa näin kovin? Mitä voin tehdä ja olenko oikeasti vaan tosi lapsellinen?