Erotilanne? Miten jaksaa?
Hei! Olen uusi täällä, pakko saada jotain tukea. Varmaan ihan klassinen tarina, mutta silti.
Yli kolmekymmentä vuotta yhdessäoloa takana. Lapset aikuisia, nuorin asuu kotona vielä. Yli puolet elämästä oltu yhdessä ja tehty paljon asioita yhdessä ja oltu tiivis perhe. Asiaan. Neljänkympin tienoilla miehellä oli hirveä kriisi, johon liittyi juomista ja toinen (ei nuorempi) nainen. Kun asia tuli ilmi, mies katui tosissaan, käytiin terapiassa ja juominenkin loppui. Muutettiin pois paikkakunnalta ja aloitettiin alusta. Perhe tiivistyi entisestään ja vieraalla paikkakunnalla olimme tosi tärkeitä toisillemme. Mies sanoi vuosien varrella, kuinka liitto (ja seksi) vaan paranee, eikä käsitä miten on voinut sellaista tehdä, eikä ikinä enää tekisi mitään niin kauheaa minulle ja muistaa sen tuskan, mikä minulla oli. Sanoi, ettei ikinä voisi enää juoda sillätavalla ja miehet, jotka ovat tyttäriensä ikäisten naisten kanssa ovat ällöttäviä ja miten sellaista voi tehdä?
No sitten tuli viisikymppiä täyteen ja siitähän se taas alkoi. Kolmentoista hauskan ja onnellisen vuoden jälkeen. Ensin halusi vain asua yksin, kokeillakseen. Sitten alkoi juominen lisääntyä ja sitten tuli ilmi, että on suhde nuoreen tyttären ikäiseen naiseen. Nyt on juotu putkeen kesän alusta ja nainen edelleen kuvioissa. Nainen ei kuulemma ole syypää mihinkään, vaan meidän kamala avioliitto ja minun hirveä luonteeni ja se, kuinka karmea olen ollut ja pilannut hänen elämänsä. Tätä on nyt jatkunut kuukausitolkulla, enkä pysty ratkaisemaan asiaa. Eikä hänkään.
Tänään oli vihdoin tarkoitus hoitaa asiat pois, mutta ei sitä sitten tehtykään. Välillä hän puhuu kuinka nyt palaa takaisin (asuu edelleen kotona, silloin kun asuu) ja miten hän tekee kaiken ihan päinvastoin kuin järki sanoo, välillä itkee (ennen enemmän) ja kuinka perhe on kaikki kaikessa. Välillä sanoo, että olisi jo tappanut itsensä, jos minua ja lapsia ei olisi. Sitten taas mennään ja kehutaan kuinka juominen on kivaa. Kaikki minulle sanovat, että lähde nyt jo ihminen siitä ja tietysti tiedän, että se on totta, mutta en vaan voi jättää elämäni tärkeintä ihmistä, silloin kun hän ei ole oma itsensä. Olen raivonnut, vihannut, puhunut järkeä, ymmärtänyt, ollut tunteeton ja näyttänyt kaikki tunteeni. En tunne häntä enää, enkä tunne samanlaista rakkautta häntä kohtaan. Rakkautta ihmistä kohtaan tunnen kuitenkin. Menisin sekaisin päästäni, jos antaisin entiselle rakkauden tunteelle vallan. En vaan kestä kuitenkaan ajatusta siitä, että olen hänet menettänyt. Emme ole vielä eronneet. Ei hänkään sitä ole aikaiseksi saanut. Olen sanonut, ettei hän voi saada perhettä ja tätä nuorta naista ja sen hän tietää itsekin. Ja juominen se tässä tuntuu se suurin ongelma olevankin.
Kaikki on puhuttu. Tietää loukanneensa ja on pahoillaan ja lapsiltakin anteeksi pyytänyt paskamaisuuttaan, mutta sitten taas vaan lähtee.
Mutta minun ongelmani on se, että en jostain kummallisesta syystä halua häntä menettää/jättää. En halua entistä takaisin, vaan jotain uutta. Itseäni olen paljon miettinyt ja löytänyt solmukohtia ja muuttunut, mikä on hyvä. Mutta miten ihmeessä saan itselleni taottua päähän, että tästä pitää lähteä? Hyvät neuvot olisivat tarpeen. Kiitos, jos jaksoit lukea.