Hei. En ole aiemmin kokeillut kertoa omasta tilanteestani täysin aidosti/kaunistelematta muille, mutta nyt tuntuu että olen hiukan hukassa ja haluan avata ajatuksiani itselleni, sekä kenties toisille samassa tilanteessa oleville tai olleille.
Aloimme kumppanini kanssa seurustella 17-vuotiaina ja nyt tosiaan kolme vuotta ollaan yhdessä vietetty. Suhteessa ei mitään suurta vikaa tai ongelmaa, mutta jostain syystä ajattelen usein eroa. Vuosi sitten minulle tuli pahoja eroajatuksia ja niistä keskustelimme ”no pysytään nyt yhdessä ja katsotaan mitä tapahtuu” – tyylisesti. Asiat ovat rullanneet, muutimme yhteen ja olemme olleet (kai) onnellisia.
Nyt eroajatukset ovat vallanneet mieleni taas. Onko tämä kaikki mitä haluan elämältä?
Arvostan kumppaniani valtavasti ja nään hänessä potentiaalia. En vain ole enää varma onko suhde se mitä itse haluan.
Olen 20-vuotias ja koen suurta tarvetta etsiä itseäni, kasvaa ja kehittyä ja kokea. Tiedän nykyisen suhteeni sallivan sen, mutta koen haluavani kulkea yksin. Ja kokea surua ja oppia kohtaamaan sen tunteena muiden joukossa.
Pelkään kuitenkin erolla satuttavan kumppaniani liikaa. Toki ero aina sattuu ja kun hänen kanssaan ollaan keskusteltu, olen nähnyt häneen sattuvan. Kerran meinasimme öisten itkukeskustelujen tuloksena erotakin, mutta päädyimme kokeilemaan ja antamaan kaikkemme ennen kuin ”luovuttaisimme”. Silloin näin että hän murtui, ja se sattuu. En halua hänelle sellaista tuskaa. Pelkään, että tämä vaikuttaisi hänen mielenterveyteen pitkäksi aikaa.
En tiedä mitä haluan. Tai tiedän, mutta en ole varma onko se oikeasti se mitä haluan. En halua päättää. Haluaisin, että kumppanini tekisi päätöksen erosta eikä minulla olisi valtaa vaikuttaa asiaan. Tai että molemmat nyökkäisimme ja toteaisimme tämän olleen tässä. Kiitos ja hei.
Sekin mietityttää, kun en haluaisi kyseistä ihmistä pois elämästäni. Haluaisin kuulla hänestä ja nähdä häntä, mitä tapahtuisikin. Pelkään, että jos eroamme, en enää näkisi häntä ollenkaan.