Erosta selviytyminen
Ajattelin kirjoittaa tänne kun en muuta väylää keksi. Ystäväni ovat sellaisia ”tosimiehiä”, joille en voi purkaa tunteitani. Tai ainakaan saamani vastaanotto ei ole rakentavaa.
Olen 33-vuotias mies. Suhteemme on ollut todella täynnä rakkautta ja intohimoa. Seurustelu on kestänyt tyttöystäväni kanssa hieman yli kuusi vuotta. Kaksi vuotta sitten hän halusi, että ostamme oman kodin ja niin teimme. Rakastin tyttöystävääni varauksetta, rakastan vieläkin. Viime vuonna meillä oli paljon enemmän riitoja kuin ennen, koskien vapaa-aikaa ja huomioimista. Olen kokoajan tehnyt kahta työtä, pienipalkkaisella alalla ollessa on täytynyt. Olemme silti onnistuneet tekemään jonkun pidemmän matkan noin kerran vuodessa. Olen yrittänyt huomioida häntä arjen keskellä, mutta en ole niin tehnyt riittävästi.
Sain riidoista aina sellaisen kuvan, että vastuu onnellisuudesta lepää minun harteillani. Itse olen aina ollut tyytyväinen elämäämme, ja monesti ihmettelin, mikä voi olla huonosti. Siitä tullaan seuraavaan huonoon puoleeni. Minä olen hyvin sopeutuvainen, liiankin. Tyttöystäväni mukaan tyydyin niin paljon vähempään kuin nainen. Huomaan sen kyllä itsestäni. Siitä johtuen en puhunut tunteistanikaan niin paljon kuin olisi pitänyt. Olin kangistunut rutiineihin, en ollut viime aikoina kovin yllätyksellinen. Oletin kuitenkin kokoajan, että rakastamme molemmat toisiamme syvästi.
Tyttöystäväni on aina ollut hyvin tunnepitoinen ihminen, impulsiivinen ja räiskyvä. Lähes vastakohta minusta, vaikkakin hän saa minussa myös esiin vastaavia piirteitä. Sen vuoksi häneen rakastuinkin. Tiesin entuudestaan, että hän ihastuu helposti, ja oli huonompi kestämään arkea. Silloinkin, jos näköpiirissä ei ollut jotain matkaa tai tapahtumaa, hänestä huomasi, kuinka tilanne ahdisti.
Kaksi kuukautta sitten hän halusi, että eroamme. Se tuli minulle yllätyksenä. Yritin saada häntä muuttamaan mielensä siinä onnistumatta. Tunsin aluksi katkeruutta ja itseni aliarvostetuksi. Muutin pois yhteisestä kodistamme, ja siinä vaiheessa pystyin ajattelemaan asioita objektiivisemmin. Kävin läpi tunteitani ja tunnistin puutteitani, joita halusin todella itsessäni muuttaa myös oman itseni vuoksi. Kerroin näistä tyttöystävälleni ja halusin yrittää vielä uudelleen.
Minulle selvisi, että tyttöystävälläni oli uusi ihastus valmiina odottamassa heti erottuamme. He olivat tunteneet vasta 1-2 kuukautta, ja kyseinen mies oli vielä tahollaan naimisissa, kuulema valmis eroamaan yli kymmenen vuoden suhteestaan.
Tyttöystäväni, nyt siis exäni, kuitenkin haluaa viettää kanssani aikaa, mutta ei pysty sanomaan haluaako yrittää suhdetta vielä uudelleen, jatkaen samalla romanttista suhdetta tuohon mieheen, joka ei vieläkään ole eronnut. En halua olla varalla enkä mikään kakkosvaihtoehto, silti exäni antaa aina yhteyttä ottaessaan ymmärtää, että haluaisi kanssani jotain. Tämä on musertavaa. En saa nukuttua, enkä syötyä. Joka kerta, kun hän ottaa yhteyttä, toivonkipinä herää, mikä sitten seuraavalla kerralla vedetään jalkojeni alta. Ja sama toistuu uudestaan.
Minun oli pakko pyytää häntä olemaan ottamatta minuun yhteyttä, ennenkuin pääsen yli tästä erosta, vaikka kuinka satuttaa. Ikävä on joka päivä ja haluaisin niin olla yhteydessa häneen ja taistella hänestä, mutta hänen uusi ”suhteensa”, annetut toivonkipinät yms. satuttaa niin paljon etten pysty siihen. Hän ihmettelee miksi en pysty olemaan hänen ystävänsä. Onko tässä muuta vaihtoehtoa? Minusta tuntuu että hän haluaisi pitää minut varalla, vaikka kieltääkin sen. Meillä ei ole yhteisiä lapsia, joiden vuoksi yhteydenpito olisi välttämätöntä. Itse en vaan näe muuta vaihtoehtoa. Miten voin taistella? Onko ainoa mahdollisuus, että exäni itse ymmärtäisi mitä menettäisi?