Eropäätöksen kertominen ja toteuttaminen
Olemme avomieheni kanssa olleet yhdessä 14 vuotta. Meillä on 9- ja 4-vuotiaat lapset.
Minun erokriisini on käynnistynyt jo monta vuotta sitten, mutta tämä meidän viimeisin ja pahin, joka nyt on meneillään, on kestänyt alkuvuodesta lähtien.
Olemme eron partaalla ja en näe enää muita vaihtoehtoja, vaikka haluaisin, etenkin lasten takia. En vaan tiedä miten edetä, miten pystyä olla miettimättä liikaa miehen tuskaa ja miten hän tästä selviäisi, miten lapset eroon reagoisi, saati muut läheisimmät ihmiset..
Sain mieheni pariterapiaan houkuteltua vihdoinkin, vaikkakin hyvin vasten hänen tahtoaan. Hänkin vihdoin huomasi että nyt on tosi kyseessä, kotona keskustelut meni vaan samaa oravanpyörää ja minä en nähnyt muuta pelastusta enää kuin terapian. Mieheni siis haluaisi suhteemme jatkuvan, vaikka ei hänkään varmasti aina ole saanut kunnioitusta ja tarvittavaa läheisyyttä mitä parisuhteessa kuuluisi ja siten kärsinyt omalla tavallaan siitä.
Mutta pariterapiaa on neljä kertaa käyty ja viides eli viimeinen kerta vielä edessä. Ollaan molemmat pettyneitä. Toivoimme varmasti molemmat että minun kadonneet tunteet alkaisivat löytyä ja pystyisimme vielä korjaamaan suhteen ja jatkamaan. Mutta niin ei ole käynyt. Mies tuntee olonsa todella syylliseksi KAIKKEEN, mitä hän pelkäsi että terapiassa voisi tulla käymään. Keskustelut ovat olleet toki ihan hyviä ja tärkeitä, mutta ihan samoja aiheita kuin kotonakin, eikä uutta näkökulmaa oikeastaan ole tullut, ainakaan minulle. Olen kuitenkin pohtinut asioitamme jo vuosia ja käynyt juttelemassa ammattilaisten kanssa kun siltä on tuntunut. Olen myös ollut pettynyt miehen ehdottomuuteen tietyissä isoissa asioissa, että hän ei pysty näkemään minun tuskaani ja tulemaan puolitiehen vastaan.
Minun tunteet ovat hiipuneet vuosien myötä. Kuvaan on kuulunut henkinen väkivalta, vähättely, alistaminen ja olen ollut suhteessa hyvin yksin. Olen hoitanut lapset ja lähes kaiken. Hän on käyttänyt aikansa hyvin paljon koneella pelaten. Seksin määrä ei hänelle riitä (n. 2 krt viikossa) ja minun omat halut ei väsyneenä ole juurikaan ehtineet herätä, mutta selitykset ei miehelle kelpaa. Lapset ovat hänelle kaikki kaikessa, mutta ei ole kiinnostusta juurikaan puuhailla heidän kanssaan. ”Minä ja lapset” on ollut jo niin kauan se ryhmä, millä lähdetään liikenteeseen. Toki mies on välillä ollut mukana ja on meillä ollut kivaakin, mutta itsellä ollut lähinnä tunne ns. riippakivestä. Keskusteluyritykset ovat olleet tuloksettomia.
Moni ystävistäni on ihmetellyt miksen ole lähtenyt suhteesta jo aikaa sitten. En vaan ole pystynyt, lasten takia. Ydinperheen rikkomista olen yrittänyt välttää kaikin keinoin. Mutta nyt aika taitaa olla kypsä, en vaan pysty enää palaamaan entiseen, etenkään kun terapiassa olen niiden muutaman tärkeän asian osalta huomannut, ettei hän tule yhtään vastaan.
Mutta kertokaa vinkkejä miten ero hoidetaan! Missä? Milloin? Pelkään kovasti hänen reaktiotaan, voi olla ettei sitten päästä minua kotiinkaan jne. Minun pitäisi kait hankkia itselleni vuokra-asunto ensin, mutta entäs jos mitään ei heti löydykään… Mieheni kiivasluonteisuus tuskin sallii minun asuvan enää saman katon alla hetkeäkään. Ja toisaalta eipä isoin huoli ole minä itse, vaan lapset! Jos joudun lähtemään kotoa heti esim. kaverin nurkkiin, niin miten voin jättää lapset ihmettelemään ja suremaan järkyttyneen mieheni luo..? Vai pitäisikö eropäätös ilmoittaa esim. pariterapian viimeisellä käynnillä?? Pelottaa vaan ihan hirveästi olla viimein itsekäs ja ”pilata” niin monen läheisen ihmisen kesä.. en vaan jaksa enää tätä järkyttävää ahdistusta ja pahaa oloa enää pitkään!! Toki ymmärrän että eroon liittyvät tunteet jatkuvat pitkään vielä eron jälkeenkin.