Eronneena naimisissa olevien keskellä
Viime vuosina on alkanut kerääntyä vähän liian paljon vitutusta muutamia naimisissa olevia tuttuja/kavereita kohtaan.
Olen 3,5 vuotiaan lapsen pääasiallinen yksinhuoltaja ja aika on todella kortilla. Lapsi on isälläään 6-8 päivää kuussa, eikä enempi oikein ole hyvä idea, koska lapsen isä on jo pe-su viikonlopun jälkeen väsynyt. Yritettiin joskus pe-ma pitkää viikonloppua, mutta se oli liikaa sekä isälle että lapselle.
Viime vuosina on jotenkin ärsytystä päässyt kertymään. Saan jatkuvasti kuulla rasittavia besserwisser-kommentteja naimisissa olevilta tutuilta siitä miten: ”pienten lasten vanhempien ei pitäisi erota”, ”minä en kyllä ole edes harkinnut eroamista”, ”kyllä kaikilla on vaikeaa pienten lasten kanssa, mutta ei se ole syy erota”, ”jokaisella on tilanteensa, mutta ne pitää voida selvittää”, ”meilläkin oli ongelmia, mutta ne selvitettiin terapiassa”. Voi morjens! Silloin kun ero oli tuore, niin näitä vielä jaksoi, mutta johan tässä on kaksi vuotta erosta. Kuinka monta vuotta näitä kommentteja täytyy vielä kuunnella? Onko kaikilla tällaista?
On mulla näihin asioihin vastaukset, kuten että kävin kyllä lapsen isän kanssa terapiassa, mutta ei se mihinkään edennyt. En todellakaan kertonut terapiassa lapsen isän väkivallasta mua kohtaan, koska halusin välttää lasun ja huostaanoton. Terapia ei edennyt senkään takia, että lapsen isä teki musta lasuilmoituksia ja kirjoitti terapeuteille sähköposteja, joissa valitti kohtaamastaan henkisestä väkivallasta. Olin kyllä tosi kamala nalkuttava akka, mutta valitettavasti en osaa sanoa kauniilla ja tasapainoisella äänellä sitä, että tänne kotiin on nyt tullut viides yksityisen perintäfirman kirje, että viitsisitkö jo maksaa ne laskusi, kun sulla sitä rahaa kuitenkin on.
Äitinikin on tähän eroon osannut sekaantua, koska mieheni rupesi jossain vaiheessa valittamaan äidilleni ja mustamaalasi mua. Äitini tietysti komppasi eksääni. Olen yrittänyt pitää yllä välejä äitiini, mutta en enää pysty. Tässä on niin monta valhetta jo välissä ja lisää tulee. Äitini ei tietenkään mitään pyydä anteeksi eikä kadu. Kokee vaan itse olleensa uhri.
Eivätkö ihmiset tajua, että joissain perheissä asiat eivät mene kivasti ja riitojen syynä on jokin muukin, kuin ”oma aika”? Mä en aina edes tiedä mitä se oma aika on. Kun elämässä tuntuu enemmän olevan velvollisuuksia kuin hupia ja rentoilua. En mä näitä juttuja voi oikeasti ruveta missään leikkipuistossa tai päiväkahvilla lapsen kanssa kertomaan.