pala lasia kirjoitti 25.7.2011 21:25
Hei!
ERAKOKSIKO: Hyvin sanot, että mieli on käymistilassa. Odotan kovin terapian alkua, mutta pelkään samalla meneväni takalukkoon. Häpeästä en koskaan pääse eroon, mitä hyväksikäyttöön tulee. En varmaan siksi osaa luoda normaalia suhdetta mieheen. En osaa olla tasa-arvoinen. On helpompaa ja tutumpaa olla alistettu. Mun on varmaan tarkoituskin olla yksin.
VOLVOMIES: Kiitos! Antaa aikaa itselleni. Vaikeaa käytännössä, mutta tajuan pointin ja tarviin sitä. On mulla "tukiverkkoa": ystävää, sukulaista, lääkäriä, terapeuttia, pomoa jne. Tosiasia on, kun levottomuus ja ahdistus iskee, en kykene ottamaan yhteyttä kehenkään. Olin rohkea, kun ahdistuksen vallassa menin terkkarille, pääsin kiireellisesti lääkärille.
Unikeonpäivänä/kummitytön nimipäivänä/20v hääpäivänä ostan itselleni valkoisia kukkia. Pari kuukautta eteenpäin niin avioero tulee voimaan. Ei se ainakaan hymyilytä. Se hämmentää ja ahdistaa mua. Toivottavasti pystyn vielä suremaan sitä ja hyvästellä sen. Mä en vaan pysty "käsittelemään" vaikeita asioita. Haluaisin ymmärtää, mitä teen väärin. Minussa on oltava joku vika, kun mua ei voi rakastaa vaan satuttaa.
Hei! Pala Lasia,
Ei haittaa jos pelkäät,
kun sen noin tiedostat, se pelko on jo osaksi hallinnassasi.
Takalukko on kehon konsti suojata herkintä sinua kun menee liian vaikeaksi.
Kun vaikeus vähenee, lukko katoaa tai ainakin on sinun avattavissa.
Häpeä helpottaa, kun oivallat jollain syvällä osalla itseä, että häpeä ei kuulu sinun kannettavaksi vaan kuuluu sen kantaa joka sen on teoillaan ansainnut.
en tiedä olenko itsekään koskaan täysin pohjia myöten vapaa häpeän tunteesta kun minut rikkonut on niin syvällä sielussani,
olen saanut hänen taholtaan nuoruuden ja aikuisen elämäni aikana monenlaista tukea ja apua.
Ja olen niin tottunut kantamaan hänen takiaan ja hänen puolestaan häpeää.
Nyt terapioden päätyttyä häpeä on alkanut muuttua ymmärrykseksi ja kokonaisuuden hyväksymiseksi(minulla on aina taipumus pyrkiä toisen hyvään, että voisin vaikuttaa ettei toisella ole paha olla minkään asian takia)(jos voin vaikuttaa).
Osaksi häpeä on muuttunut sääliksikin.
Miten paljon suurempi syyllisyyden taakka hänellä onkaan kuin itselläni.
Sitä voisin miettiä minäkin ehkä mikä(tarkempi) yhteys häpeällä on syyllisyyteen?
Alistettuna oleminen - jos sen niin osakseen valitsee, silloinhan se ei ole huonompi juttu.
On paljon ihmisiä, jotka haluavat tulla alistetuksi, ehkä eivät tiedosta syitä miksi niin haluavat?
Alistuminen ei ole minulle luontaista, sisimmässäni kannan vapautta johon olen uskoni mukaan vapautettu, minun ei tarvitse mitään kenenkään takia, mutta saan - antaa - kokea - ottaa vastaan - huomaatko mikä näkökulman muutos?
Yksinäiseksi koen minäkin, koska elämäni on ollut niin monimutkainen että haluan sulattaa kaikkea omassa olossani haman hautaan asti eikä se minua haittaa, sillä ikiyksin en kuitenkaan ole, rajan tuolle puolen siirtyessäni tiedän olevani todella hyvässä seurassa.
Eroaminen on uutta kohti astumista.
Jos sen voi tehdä jotenkin yhteisymmärryksessä, katoaa sielua ahdistaneista siteistä 'voima', vaikka niiden vaikutuksia sielustaan vuosia pois riisuisikin.
Oletko tullut ajatelleeksi, että 'vika' ei ole välttämättä sinussa, eikä välttämättä vain toisessakaan vaan kuin siinä kierrevyyhdessä josta molemmat olette ollet osallisia?
Voimia sinulle, avaat mitä avaat, mitä kerta kerrallan aukenee.
Kuunnellen mitä kehoosi sisälle on kätkeytynyt?
V o i m i a ja valoa - iloa =))