Minä olen uusi täällä. Laitoin avioeron vireille kesäkuussa, eli joulukuussa voisi sen suhteen ryhtyä tositoimiin. Mies muutti pois reilu kuukausi sitten.
Eron syy on mieheni alkoholismi. Se ajautui siihen pisteeseen, että lapset ja minä kärsimme siitä jo niin paljon, ettei yhdessä elämistä voitu enää jatkaa. Lapset ovat 4v ja 14v, tyttöjä molemmat. Nyt miehellä on yksiönsä tuossa lähettyvillä, mutta hän ei näe tarpeelliseksi edes kalustaa sitä tai muuten sisustaa, ilmeisesti on vakuuttunut, että palaamme vielä yhteen.
Minä en jaksa sitä edes ajatella. Haluaisin rakentaa rauhassa elämää ja toipua tästä kaikesta, mutta eihän minun anneta. Mies pommittaa tekstiviesteillä parhaimmillaan kymmeniä kertoja päivässä, ja kun en vastaa, sähköpostini täyttyy viesteistä. Osa niistä on rakastavia ja kaipaavia, osa silkkaa panettelua ja nimittelyä. Ihan kuin meidän avioliitonkin viimeiset vuodet.
Pahimmassa vaiheessa kävin puhumassa seurakunnan diakoniatyöntekijän kanssa pariin otteeseen, koin sen hyväksi. Sattui kohdalle erittäin hyvä ihminen, jolle sain puida asioitani. Siitä on jo kai pari kuukautta, mutta nyt täytyy kai lähteä taas etsimään jostain keskusteluapua, kun uhkaa taas maa pettää alta. Tänä aamuna sain jonkunlaisen ihmeellisen kohtauksen, kun avasin yön jälkeen kännykän ja näin siihen yön aikana tulleet, lukuisat viestit. Sydän alkoi hakata hirveää vauhtia ja jalat menivät alta. Niin valtavaa ahdistusta en muista eläissäni kokeneeni. Olen kuullut puhuttavan paniikkihäiriöstä, ja voisin kuvitella sen olevan jotain tuollaista. Istuin varmaan puolen tuntia pöydän ääressä puhaltelemassa ja koetin rauhoittaa itseni, onneksi se jossain määrin onnistui. Säikähdys jäi kuitenkin. Toivon totisesti, että tuo oli vain yksittäinen, ainoa ”kohtaus”.
Minä siis olen tällä hetkellä yksinhuoltaja, ja tässä on aika tavalla totuttelemista. Koen jonkinlaista syyllisyyttä siitä, ettei tämä liitto onnistunut, vaikka tuolle alkoholismille minäkään en voi mitään. Aikansa luulin lapsellisesti, että voin kun vain tarpeeksi rakastan, mutta lopulta ymmärsin, että minun rakkaudellani ei oikeastaan ole sen kanssa paljoakaan tekemistä. Toisaalta, koen myös syyllisyyttä siitä, etten rohjennut aikaisemmin pistää pistettä tälle perhehelvetille: viimeiset kaksi vuotta ovat ollee silkkaa juuri sitä. Mietin, miten tämä kaikki on mahtanut lapsiin vaikuttaa. Mietin, miten ikinä selviän tästä itse omille jaloilleni.
Arki rullaa nyt pitkälti lasten tarpeiden ehdoilla. Minä hoidan työni ja tietenkin kotona sitten kaiken. Mihinkään ylimääräiseen ei oikein ole aikaa, eikä kai voimiakaan. Omaa aikaa ei ole lainkaan, tai se pieni hetkinen lasten mentyä nukkumaan. Yökukkujaksi en voi alkaa, kun pienimmäinen herättää aamuisin aina aikaisin. Vähän aikaa luulin jo voivani ihan hyvin, mutta nyt on taas epäusko vallannut mielen. Itkettää kaiken aikaa. Toivoisin, että voisin vaan soittaa jollekulle, että tuu vetämään mua tästä suosta…
-S-