Eroa pohtiva, onko parisuhteeni normaali?
Hei!
Kaipaisin vähän muiden näkemyksiä suhteeni tilaan, itselläni alkaa olla ajatukset jo melkoisen solmussa.
Taustasta sen verran, että olen ollut avopuolisoni kanssa yhdessä 4 vuotta. Ikäeroa meillä on erittäin reilusti, eli mies on minua yli 20 vuotta vanhempi. Sikäli olemme sopeutuneet siihen hyvin, eikä se ole tuottanut varsinaisia ongelmia.
Minua askarruttaa miehen käytös, mihin olen havahtunut oikeastaan vasta nyt, kun ruusuilla tanssiminen on loppunut. Suhteemme alkuaikoina tämä kielsi minua ottamasta erästä työkeikkaa vastaan, koska epäili että vieraat miehet pyörisi ympärillä. Minua harmitti, koska muutenkin rahallinen tilanteeni oli silloin heikko.
Kerran jos toisenkin olimme jo mieheni kanssa lähdössä asioille ja autossa istuimme, kun tämä ei suostunutkaan lähtemään, sillä minulla oli tämän mielestä väärät housut jalassa. Toisissa kuulemma näytin niin paljon paremmalta, auto ei liikahtanut ellen olisi käynyt vaihtamassa asustetta. Myös korkokenkien käytöstä ilman tämän seuraa olen saanut kuulla. Kommenttia on myös tullut hiuksista, että niiden tulisi olla ylhäällä koska kasvoni näyttävät siten paljon paremmilta, kuin auki ollessaan. Pari kerrat olen mieleni pahoittanut, kun itse ollut kuitenkin tyytyväinen. 😑❓ Itsetuntoni on kärsinyt oikeastaan melko reippaasti. Joskus, kun harvoin olen lähtenyt ystäviäni tapaamaan on tämä udellut matkalaukkuni sisältöä ja halunnut tietää kuinka monet kengät, tai mitä vaatteita se on sisältänyt: sillä enhän koskaan hänen seurassa niitä käytä.
No, aiheesta seuraavaan eli sosiaalisiin suhteisiin. Alkaessa olemaan yhdessä asuin vieraalla paikkakunnalla, ja minulla ei täällä ole juurikaan sosiaalisia suhteita ellei työkaveriani lasketa. Muut tutut ovat yhteisiämme, jota näemme harvoin. Muutoin kyllä soittelen ystävilleni usein, mutta siitäkin olen saanut kuulla, että miksi puhelut ovat niin pitkiä ja eikö niitä voisi hoitaa kun hän ei ole paikalla. Nekin ajat rajoittuvat viikonloppuiltoihin. Pääasiassa käyn töissä, molempia yhdistää sama harrastus, mutta lähes muutoin olen kaikki illat kotona joko yksin tai hänen kanssaan. Tunnen oloni tosi yksinäiseksi, vaikka olemmekin kahden.
Kun olen omaa aikaa ottanut, niin johan on tullut puhelu että eikös minun tulisi olla jo ruokaa tekemässä, tai sanoit että viivyt vain pari tuntia, mutta sinulla onkin mennyt kolme. Huoh. Nykyään tilanne on parempi, sillä saan käydä rauhassa ostoksilla.
Joskus, kun olisin halunnut kutsua ystäviäni tai vanhempani kylään on mieheni ilmoittanut, että senkus mutta hän ei ole silloin kotona. Viikonlopun yökyläilyt on jo tyystin unohdettu meidän asunnossa, sillä jouduin laittamaan vanhempani hotelliin heidän tullessa vierailemaan paikkakunnalle, koska mieheni koki suurta ahdistusta jos tulisivat pieneen asuntoon. Aiemmin tämä vielä onnistui, mutta mies oli jo viikkoja etukäteen niin hermostunut, etten jaksa enää taistella asiasta. Selityksissä vanhemmille ei tietenkään saa sanoa, että ajatus olisi tullut mieheltäni vaan idea on minun.
Ystäviäni näen erittäin harvoin, ehkä 3 kuukauden välein. Näissäkin tilanteissa asiat ovat menneet niin, että mieheni on ollut viikkoja etukäteen ahdistunut tulevasta reissustani, ja heittäytyy täysin säälittäväksi. Joskus sanonut, että senkus menet, mutta itse vastaat seurauksista. Toisessa lauseessa taas sanonut, ettei ole kieltänyt minulta mitään. Että toivoo etten lähde ja vietetään yhdessä aikaa, ja että enhän minäkään todellisuudessa häntä haluaisi yksin jättää. Kaikki ilo lähtee, kun joutuu kokemaan syyllisyyttä ns.toisen hylkäämisestä? Jos en heti vastaa hänen viesteihin ollessani muualla alkaa pommitus viesteillä ja puheluilla, että mikä vikana kun en vastaa? Puhelin ollut laukussa hyvä jos 20 minuuttia. 😞
Nykyinen tilanteeni on, että koen olevani henkisesti todella lopussa. Arkeni on vielä jokseenkin hallinnassa, mutta olen jo pidemmän aikaa turruttanut tunteitani tissutteluun. Kesällä joinkin melkoisen rankasti, ja riidat senkun kärjistyivät. Aiheutin kyllä pari epämiellyttävää tilannetta vahvalla humalahakuisuudellani. Mieheni sanoikin, että olen mieleltäni sairas ja tarvisin hoitoa. Tästä todisteena tämä otti minusta sammuneena kuvia usealta eri viikonlopulta, ja lähetti minulle niitä aika ajoin, että havahtuisin itse tilanteeseeni. Siinä mielessä se toimi, että en halua tuhota itseäni sellaisella toiminnalla. Mutta jotain katkeruutta sisälläni kytee. Näiden tilanteiden jälkeen mieheni on poistunut asunnosta tai jättänyt sinne lapun, missä pyytää minua häipymään asunnosta mahdollimman pian, eikä ole ikinä luottanut minuun. Kerranpa minua vastassa oli jopa A4-kirjoitettu lappu vioistani, sekä hänen mielestä petoksista mitä olen häntä kohtaan tehnyt. Ikinä en ole miestäni pettänyt. Tämä itse on taas on pettänyt edellisessä avioliitossaan useita kertoja.
Yhden kerran mieheni ollessa töissä ”karkasin” lähikuppilaan ottamaan pari, koska teki mieli tämän ollessa töissä. Aamulla hän sanoi, että moni mies olisi lyönyt kumppaniaan turpaan vastaavassa tilanteessa, että onneksi hän ei ole väkivaltainen?! Kommentti oli mielestäni jotenkin pelottava, sillä parilla oluella käyntiin ei minun järkeni mukaan välttämättä tarvisi lupaa pyytää. Enkä edes voisi, koska se ei ole mieheni mielestä normaalia.
Siinäpä niitä päällimmäisiä tuntemuksia, mitä ajatuksia suhteeni teissä herättää?