Ero, viha, mustasukkaisuus: tervetuloa kerhoon!
On paljon helpompaa antaa toisille hyviä neuvoja kuin toteuttaa niitä itse.
Kuvittelin jo päässeeni pahimman yli, kunnes kohtasin tilanteesta karmeimman: X:n naisystävä tuli ”kiittämään” minua suklaajoulukalenterista ja kertoi samalla, että tiesinkö minä, että he olivat asuneet jo jonkun aikaa yhdessä. Enpä tiennyt!
Sillä siunaaman hetkellä viha ja mustasukkaisuus tulvivat jälleen yli. Tupa täynnä iloisia, nauravia, henkisiä ja fiksusti keskustelevia ihmsiä ja vain yksi oli liikaa…minä! Raivo kuohahti yli. Aivan, tiedän täsmälleen, miltä perhesurmaajista on tuntunut, ennen kuin he laukaisivat aseensa. Minä tyydyin vain paukuttamaan ovea raivokkaasti. Lähdin ja paukatin oven perässäni kiinni niin että hyvä ettei irronnut saranoiltaan.
En siis ole menettänyt vain rakastani vaan koko yhteisön, joka on ollut minulle tärkeä ja johon olen kuulunut vuosikausia. Totta kai voin edelleen osallistua toimintaan, mutta jokainen käynti, jolloin näen nuo rakastavaiset yhdessä, laukaisee päässäni hirveän vihan ja muistot näistä parista viime vuodesta, jolloin olen kamppaillut sekä surua, menetystä että armotonta itsetuhoa vastaan. 😭,
Onneksi tämä kaikki on tapahtunut jo niin monta kertaa, että reaktiot ovat pikku hiljaa miedontuneet. En silti vielä ole läheskään selvinnyt tästä kuten näkyy.
Ja jo kolmas joulu yksin edessä! Ylihuomenna on taas tärkeä esiintyminen. Olen vähän väliä yleisön edessä, mikä pakottaa minut kokoamaan itseni. Mutta kun suljen oven perässäni, olen ypöyksin. Kaikki haluavat minulta jotakin, jopa jouluna. Mutta kestänkö, sitä ei kysy kukaan.
Mutta miten halveksittavaa, että mies ei kerro, että asuu yhdessä toisen kanssa (ei asunut ennen), vaan pistää tyttöystävänsä kertomaan minulle tämän! Kurja, impotentti raukka. Ehkä en menettänytkään mitään tärkeää. Paitsi sen viattoman uskon, että joku maailmassa olisi minuakin varten. Joku, joka ymmärtäisi ja tukisi.
Ex-avomieheni Y ei jaksanut ymmärtää eikä tukea ja rakkaus kuoli siihen. Kyllä hän minut kai vielä seurustelukumppanikseen ottaisi, koska sössi oman avioliittonsa, mutta enpä huoli häntä enää. Ehkä olen yksin koko loppuikäni. Parempi sekin, kun sellaisen halvaannuttavan miehen kanssa kuin Y, koska meillä ei ole mitään yhteistä. Paitsi menneisyys.
Aina sanotaan, että niin kauan kuin on elämää, on toivoa. Mutta kuinka jaksaa ylläpitää toivoa, kun mikään realiteetti ei tue sitä? Olen elänyt seitsemän vuotta valheessa, siinä toivossa, että X voisi vielä rakastaa minua… niin kuin välillä näytti käyvän. Mutta toivo oli turha. Kunpa nyt vain jaksaisin kääntää sivua ja jättää X:n lopullisesti taakseni!
Muut pettyneet ja petetyt, sydämensä särkeneet, kirjoitelkaa. Täällä on jo lukuisia ketjuja aiheesta, mutta ainahan maailmaan mahtuu sanoja. On parantavia sanoja ja tuhoavia sanoja. Jumala antakoon minulle voimaa valita oikeat sanat, ne rakentavat!