Ero pitkästä suhteesta, toisen ilmoituksesta
Hei!
Olisin kysellyt mielipiteitä ja neuvoja tilanteeseeni.
Olemme olleet yhdessä miehen kanssa 20 vuotta, teineistä saakka.
Elämä eteni normaaliin tapaan. Opiskelut, työt, naimisiin, lapset 8 ja 4. Elämää eletty enimmäkseen miehen pillin mukaan. Hän on aina ollut menevämpi ja minä olen joustanut ja hoitanut lapset. Nyt tässä 36 v iässä, mies vain yhtäkkiä ilmoitti ettei koe meillä olevan enää mitään yhteistä. Vain asuntolaina ja lapset. Ja hän kyllä pärjää lasten kanssa ilman minuakin ja onkin heidän kanssaan mieluummin ilman minua. Ei enää rakasta eikä ole tunteita, minä olen vain lasten äiti hänelle.
Ilmoitti vain, että haluaa muuttaa pois ja eroa oli miettinyt jo puoli vuotta itsekseen. Suunnitelmat oli tehtynä jo pitkälle, kuinka asunto myydään ja lapset jaetaan viikko viikko jne. Haluaa uuden rakkauden ja onnen. Tunteet on ne mitä kaipaa.
Muutama kerta käytiin keskustelemassa, mutta ei häneltä löydy halua ja tahtoa korjata mitään. Vaan tämä oma ajatus poismuutosta oli niin vahva. Ehkä sitten kuulemma tajuaa, että luopuuko kuitenkin jostain arvokkaasta.
Nyt kk asuttu erillään. Hän osallistuu kyllä lastenhoitoon. Mutta kokoaikainen puhumattomuusongelma jatkuu ja minä vain aiheutan hänelle kuulemma huonon tuulen ja ahdistan häntä, suunnilleen olemassaolollani. Minulla vielä vuorotyö, joten lasten hoito menee oikeastaan mun vuorojen mukaan. Enemmän ovat minun luona kuitenkin.
Nyt mies nauttinut rauhasta ja kuulemma yksin olosta. Ja kokoajan korostuu, että erillään on parempi jatkaa.
Itse olen edelleen aivan pöllämystynyt, että mitä ihmettä edes meille tapahtui. Miehen ajatukset tuntuu muuttuneen täysin. Hän on kuin vieras nykyään. Aiemmin perhe oli tärkein ja nyt koen hänen ajattelevan lähinnä itseään.
Luulin, että eletään normaalia lapsiperheen ruuhkavuosiaikaa. Asiat etenivät todella nopeasti, joten miten mun pitäis asioihin suhtautua? Jäänkö odottamaan mitä tulee tapahtumaan? Onko miehellä joku ikä- tai identiteettikriisi? Voiko se mennä ohi. Vai onko tässä väistämättä vain ero tulossa, mihin mulla ei ole mitään sanavaltaa.
Itsellä ero ei ollut käynyt koskaan edes mielessä, vaikka myönnänkin että elämää on eletty ensisijaisesti lasten tarpeet edellä.
Mies on kyllä harrastanut ja matkustellut kavereiden kanssa, mikä hänelle ollut aina tärkeää. Kokee viime vuosien olleen hänelle vain velvollisuuspakkopullaa ja jollain tapaa hän olisi tuntunut kaipaavan elämäänsä enemmän jotain hauskuutta ja iloa, kuin pelkkää tasaista lapsiperhearkea. Itse olen tähän kommentoinut, että enimmäkseen elämä on kuitenkin vain sitä arkea.