Ero, lapset, uusi kumppani ja elämän suunnan muutos
Hei,
Olen hiljattain 40 v täyttänyt ja juuri avioeron kokenut mies. Olemme muuttanneet erillimme ja lapsemme (5, 7 ja 8v) ovat suhtauneet asiaan yllättävän positiivisesti.
Eroa työstimme viime syksystä ja kaiken sen itkemisen ja riitelyn jälkeen ero tuntui päätöksen jälkeen oikealta ja niin se tuntuu vieläkin. Tuntuu, että voin taas hengittää. Itse asiassa en olut tuntenut sellaista helpotusta ja iloa pitkään, pitkään aikaan.
Käytännön yhteishuoltajuus ja vuoroviikkoasiat ex-vaimon kanssa toimivat vallan mainiosti ja uskalsin jo muutamilla oikein onnistuneilla ja mukavilla treffeilläkin käydä.
Kaikki siis päällisin puolin näyttää mainiolta, mutta sisältä olen taas hajoamassa.
Olen ollut ns. ”kiltti” mies koko pitkän (lähes 20v) parisuhteen ajan, lapsien hankintaan suostuin enemmänkin painostuksesta kuin omasta halusta. En uskaltanut muutenkaan sanoa, mitä elämältäni haluan – seikkailua, matkailua, asumista toisessa maassa, en sitä punaista tupaa ja perunamaata – omakotitaloa, kissaa, farmariautoa ja lapsia.
Eroa työstäessä sain itselleni uskoteltua, että voin vihdoin toteuttaa unelmiani. Sovimme vuoroviikkoasumisesta, koska halusin kantaa vastuuni. Toki pelkäsin kovasti tätä, sillä yksinhuoltajaisän (jota siis olen joka toinen viikko) rooli oli minulle se kaikkein vastenmielisin asia, jota elämältäni olisin halunnut.
Olen nyt valitettavasti huomannut, että unelmani seikkailun ja kokemusten täyttämästä elämästä taitaa unelmaksi jäädä. Olisin kovasti toivonut, että rinnallani olisi kumppani, jolla olisi samanlaisia suunnitelmia elämän suhteen.
Toki tällaisia naisia tuntuu maailma olevan pullollaan (jostain syystä 20v sitten kovin epäitsevarmana en tällaisia uskonut olevan olemassa vaan takerruin ensimmäiseen vaihtoehtoon.), mutta heille pienet lapseni tuntuvat olevan punainen vaate vuoroasumisesta huolimatta – ihan ymmärrettävistä syistä. Itse en halua missään tapauksessa lisää lapsia, enkä rinnalleni puolisoa, jolla ei ole halua tai mahdollisuutta nähdä ja kokea maailmaa kanssani.
Eron tuoma hyvä mieli ja vapaudentunne alkavat painua taka-alalle, kun todellisuus iskee tajuntaan. En toivonut viettäväni elämääni yksin, saati sitten yksinhuoltajana, mutta tällä hetkellä tuntuu, että joudun joko valitsemaan yksin elämisen ja (minun mielestäni) elämisen arvoisen elämän tai parisuhteen ja sen punaisen tuvan.
Onko ryhmäläisillä ollut samankaltaisia tilanteita?