Ero ja siitä selviäminen
Olen eroamassa avopuolisostani. Olemme seurustelleet reilun kolme vuotta ja noin 2,5 vuotta asuneet uusioperheenä. Nyt olemme eroamassa ja ero tapahtuu minun toiveestani. Mies ei halua/osaa puhua ja moni asia niin lapsen kasvatuksesta kuin tulevaisuuden suunnitelmistakin on erilaiset ja tuntuu että kaikkia pieniä ongelmakohtia on niin paljon että on parempi luovuttaa kuin jatkaa kun toisella ei ole kiinnostaa edes yrittää puhua ja selvittää asioita.
Minua ero ahdistaa, yritämme elää nämä loppuviikot ”normaalina”perheenä kunnes mies löytää asunnon ja muuttaa lapsensa kanssa. Itkeä vollotan ehkä enemmänkin niitä yhteisiä ihania hetkiä, jotka ei kuitenkaan koskaan tule katoamaan. Itken myös niitä toteutumattomia retkiä, reissuja, hetkiä joita nyt emme koekaan. Siis itken sellaista mitä ei ehkä olisi edes tapahtunut… Välillä tekisi mieleni anella miestä kuitenkin jäämään ja jatkaa suhdetta, jossa nyt ei kuitenkaan ole niin isoja ongelmia… Näin siis aivoni yrittää asiat kääntää vaikka järki sanookin että kuitenkin ne pienet ärsyttävät asiat eivät muutu ja asiat olisivat kuitenkin jatkossakin yhtä vaikeita.
En tiedä miksi tämä on näin kauheaa. Rakasta miestä enemmän kuin ketään toista olen rakastanut, suhteemme on ollut täynnä ihania hetkiä, mutta myös hetkiä jotka ovat pikkuhiljaa romuttaneet itsetuntoani. Pelkään että saanko itsetuntoani koskaan enää korjattua ja tunnenko oloani enää koskaan niin hyväksi ja vahvaksi kuin ennen tätä suhdetta, sillä vaikka hän on elämäni rakkaus niin samalla hän on romuttanut itsetuntoni nollalukemille.
Hetkittäin toivon että mies muuttaisi mahdollisimman nopeasti jotta saisin laitettua kodin minulle ja lapsilleni uusiksi ja pääsisin keskittymään lapsiini ja omien haavojen nuolemiseen. Välillä toivon että mies anelisi että jatkaisimme. En tiedä surettaako minua enemmän se, että mies vaikuttaa kuin kaikki olisi ok ja ero ei hetkauttaisi häntä lainkaan ja samalla siis ajatus siitä että ehkä mies ei olekaan koskaan rakastanut minua yhtä paljon ja yhtä tosissaan kuin minä häntä (vaikka hän sanookin surevansa vaikka ei sitä näytäkään) vai se että meitä ei oltu luotukaan toisillemme kuten luulin.
Pelkään oman mielenterveyteni puolesta ja pelkään etten pääse hänestä koskaan yli. Vaikka samalla nautin ajatuksesta että voimme lapsieni kanssa elää jokatapauksessa täysipainoista elämää pienenä perheenä ”omana tiiminä”…
Miten pääsen tästä koskaan yli?