Heippa! En tiedä onko tästä apua vuodattaa omaa pahaa oloa täällä, mutta oon valmis kokeilemaan kaikkea josta voi vähänkään apua olla. Tilanne on siis se että ollaan oltu avomiehen kanssa lähes 11 vuotta yhdessä. Alettiin seurustella teini-ikäisinä, minä olin 15 ja mies 16. Molemmat ollaan toistemme ensimmäisiä seurustelukumppaneita. Suhde on ollu vaarassa ajautua karille pariin otteeseen aiemminkin, mutta niistä ollaan selvitty. Mutta koko suhteen ajan meillä on ollu ongelmana se ettei olla kumpikaan osattu oikein puhua ja avautua toisillemme. Myöskään seksielämä ei ole sujunut, satunnaisesti on menny paremmin sillä saralla, mutta useimmiten ei. Suhde on pysynyt koko ajan aika lailla samanlaisena, ei olla edetty mihinkään (asutaan edelleen vuokralla, ei oo lapsia tai naimisiin menty). Kuitenkin ollaan rakastettu toisiamme ja ajateltu että ollaan yhdessä elämämme loppuun saakka. Tai ainakin minä oon ajatellu niin, vaikka vuosien varrella olen joskus asiaa epäillytkin.
Noh, tasan kaksi viikkoa sitten mieheni vihdoin avautui ja sanoi että haluaa erota. Minulle asia tuli täysin yllätyksenä. Vaikka ei kyllä olis pitäny, nyt kun jälkeenpäin mietin asiaa niin tämä on tehnyt tuloaan jo kauan, jotenki oon vaan onnistunu ummistamaan silmäni siltä. Viime kesänä mies mainitsi eron ensimmäisen kerran, mutta kun kysyin asiasta silloin niin mieheni sanoi että ei halua erota, olisi kuulemma jo ajat sitten halunnut mennä naimisiin ja tehdä lapsia. Minä en ollut silloin valmis siihen, mutta yhdessä halusin kuitenkin jatkaa. Viime kesästä lähtien kun mieheni asiasta mainitsi (aiemmin ei oo ollu hajuakaan että miehellä ollut halua mennä naimisiin tai perustaa perhettä), aloin asiaa kypsytellä mielessäni ja pikkuhiljaa aloin jopa toivoa kosintaa ja vauvakuumekin alkoi tehdä tuloa. Mutta sitten kävikin niin että mies ilmoittikin että haluaa kokeilla jotain muuta, olla sinkkuna eika olla kenellekään tilivelvollinen. Ei kuulemma tällä hetkellä voisi kuvitellakaan naimisiinmenoa ja lapsia. Ei kuulemma enää halua minua seksuaalisessa mielessä, tunteet ovat muuttuneet kaverillisiksi. Ihmekös tuo kun ollaan eletty ainakin viimeiset 6 kk niin kuin oltais kämppiksiä.
Pitkiä taukoja seksin suhteen on ollu tässä vuosien varrella useampiakin. Kun se alkuajan kipinä katosi suhteesta, ei kumpikaan oikein osannut pitää kiinnostusta yllä. Mies kyllä yritti jonkin verran, mutta minä annoin useimmiten pakit. Jossain vaiheessa mies sitten lakkasi yrittämästä. Syytin e-pillereitä haluttomuudestani, ja ehkä ne jonkin verran siihen vaikuttivatkin, mutta enemmän vika oli ehkä siinä että olisin kaivannut seksielämään jonkinlaista vaihtelua, jotenkin touhu kävi yksitoikkoiseksi. Emme ole koskaan puhuneet siitä mistä toinen tykkää ja mistä ei. Toinen syy on varmaankin siinä, että olen aika epävarma itsestäni ja omasta vartalostani. Tätäkään en ole saanut miehelleni sanottua ennen kuin nyt. Kaduttaa nyt jälkeenpäin kun olen asian tajunnut, että kuinka pahalta miehestäni on täytynyt tuntua jatkuva torjutuksi tuleminen. Itsekin koin saman pari kertaa viime kevään aikana, ja pahaltahan se tuntui.
Nyt minusta tuntuu että matto on vedetty jalkojen alta ja pohja elämältä kadonnut. Miehellä on oma yritys ja talo odottamassa, jonne meillä on ollut tulevaisuudessa tarkoitus muuttaa. Siihen ajatukseen olen kasvanut jo yli 10 vuotta, joten nyt tuntuu että minulta ollaan viemässä kaikki. Työsopimus nykyisessä työpaikassa loppuu toukokuun lopussa, eikä minulla ole hajuakaan mitä seuraavaksi. Kämppää ei ole vara yksin pitää, etenkään jos joudun työttömäksi.
Minulla olisi niin kova halu jatkaa yhdessä, ja mitä enemmän asiaa mietin niin sitä varmempi olen että haluan jakaa elämäni juuri mieheni kanssa. Vaikkakin hän on satuttanut minua nyt enemmän kuin kukaan koskaan, tiedän ettei hän sitä tahallaan tee. Hän on hyväsydämisin, hellin ja jaloin mies jonka olen koskaan tavannut. Rakastan häntä ihan mielettömästi ja haluan saada tämän suhteen toimimaan, vihdoinkin kun ollaan opittu asioista puhumaan. Uskon että seksielämän ongelmatkin olisi ratkenneet jos vaan oltais asioista puhuttu. Turhaahan se on katua jälkeenpäin, mutta en ole vaan osannut arvostaa sitä mitä minulla on ennen kuin sen menettää. Toista on tullut pidettyä itsestäänselvyytenä. Tosin ollaan molemmat syyllistytty samoihin virheisiin.
Tuntuu vaan niin epätoivoiselta kun rakastaa toista niin paljon ja haluaa olla yhdessä, mutta toinen osapuoli ei vastaa tunteisiin, tuntuu antaneen periksi ja haluaa jatkaa erillään. Vielä asutaan toistaiseksi saman katon alla. Lähtöä mies on tehnyt useampaan kertaan, mutta jäänyt vielä toistaiseksi varmaankin siitä syystä kun huomaa että oon niin rikki tästä. Ikävöin miestäni hullun lailla. Vaikka yöt edelleen nukutaan samassa sängyssä, hän ei kuitenkaan ole oikeasti enää siinä. Läsnä.
Nuorihan minä vielä olen, 27 täytän tänä vuonna. Mutta tällä hetkellä tuntuu että elämä oli tässä, edessä ei ole kuin elämä katkerana ja yksinäisenä. Jos tästä joskus yli pääsen niin uuden (sopivan) miehen löytäminen tuntuu niin mahdottomalta ajatukselta, kun en ole mikään innokas käymään baareissa ja muutenkin viihdyn enemmän kotona. Ei ne miehet kotiovelle tupsahda. Halu asettua aloilleen ja perustaa perhe on kuitenkin niin kova. Mutta nyt en voi edes kuvitella perustavani perhettä kenenkään muun miehen kanssa. Edelleen elättelen toivoa että mies tahtoo jatkaa yhdessä, mutta järki sanoo jotain aivan muuta.
Kaksi viikkoa oon tämän asian takia valvonu öitä, itkenyt enemmän ku koskaan, eikä oikeen ruokakaan maistu. Paino tippui 1,5 kg reilussa viikossa, ennestäänkin olen todella hoikka. Töissä olen edelleen sinnitellyt, ensimmäiset päivät oli tuskaa ja piti käydä vessassa vähän väliä kokoamassa itsensä. Mutta nut olen asiasta muutamalle ystävälle puhunut ja yhdelle työkaverille asiasta sanonut, niin olo on vähän parempi. Mutta edelleen tuntuu se kauhea möykky rinnassa ja mieliala saattaa yhtäkkiä vajota. Yksin oleminen on kaikista pahinta, alkaa ahdistaa, pelottaa ja surettaa.. Olo tuntuu niin epätoivoiselta että selviääkö tästä koskaan…