Ero 20 vuoden jälkeen
Mies ilmoitti kolme viikkoa sitten että haluaa eron. On kuulemma jo n. vuoden verran miettinyt, mitä haluaa elämältä ja mitä saa tältä parisuhteelta. Ensimmäiset varoitukset minulle tulivat pari kuukautta sitten, kun alkoi puhumaan että haluaisi enemmän reissata, irtautua maallisesta omaisuudesta ja mennä sinne minne milloinkin tuntuu hyvältä. Olin valmis lähtemään mukaan, kun ei minuakaan tässä työt eikä muu pidätä. Mutta sitten joulukuun alussa ilmoitti että se on tässä, haluaa avioeron.
Tuntuu ihan käsittämättömältä, että toinen haluaa 20 vuoden yhdessäolon jälkeen avioeron. Ei halua taistella, ei yrittää, ei parantaa suhdetta tai lähteä terapiaan. Rakastaa kuulemma vielä minua ja välittää, mutta ei silti halua jatkaa parisuhdetta. Olemme hänen mukaansa liian erilaisia ja hän joutuu kantamaan liikaa vastuuta kaikesta. Eikä halutkaan ole koskaan kohdanneet, minulle on aina riittänyt paljon vähempi kuin hänelle ja hän tuntee, etten halua häntä vaikka olen yrittänyt selittää, että kyse on minun halujen määrästä, ei hänen haluttavuudestaan.
Olen tässä asiassa täysin yksin. Siinä olemme aina olleet erilaisia, että mies on sosiaalinen ja ystävystyy helposti. Hän on jutellut tästä asiasta useiden ystäviensä kanssa, saanut tukea ja purkaa asiaa heidän kanssaan. Minä olen erakko, en päästä ketään lähelle miestäni lukuunottamatta. Eli minulla ei ole ystäviä, ei edes kavereita. Ei ketään jolle puhua tästä asiasta tai jolle soittaa kun ahdistaa. Eilen kävin puhumassa terapeutille, koska oli vain pakko päästä puhumaan jollekin muulle kuin miehelle. Se helpotti vähän eilistä iltaa. Mutta samaan aikaan säälin itseäni. Miten olen päästänyt itseni tähän jamaan, ettei minulla ole yhtään ystävää ja joudun maksamaan terapeutille siitä, että pääsen puhumaan jonkun kanssa.
Mies yrittää olla tukena. Tietää että on ainoa ystäväni, ainoa jolle voin puhua tunteistani. Yrittää kuunnella ja tukea, mutta vaikea erottaa tässä asiassa kumppania ja ystävää. Kun mies tukee liikaa, alan pyörittämään ajatuksia mahdollisesta yhteen palusta. Ja jos mies ei tue, olen täysin yksin.
Tämä sattuu ihan hirvittävästi ja tulevaisuus pelottaa. Tuntuu että elämä on nyt vain kituuttamista seuraavaan minuuttiin. Itken melkein koko ajan kotona, töissä yritän olla reippaana ja keskittyä jotta saisin siellä kolmasosan päivästä kulumaan ilman itkua. En ikinä uskonut että me olemme se pari joka eroaa. Olemme aina olleet pari, joka on pystynyt puhumaan, olemaan avoimia toisille, tasapainoinen pariskunta joka on 20 vuoden aikana hitsautunut yhteen. Tuntuu niin epäreilulta, että olen joutunut tähän, joudun aloittamaan elämäni alusta.
Asumme edelleen samassa talossa. On paljon käytännön asioita joita pitäisi alkaa hoitamaan mutta en vain jaksa. Pitäisi miettiä mitä tehdään talolle, mitä kissoille, koiralle jne. mutta ei vain pysty. Sukulaisillekin pitäisi kertoa, mutta en halua tehdä sitä ennen kuin pystyn pitämään itseni edes jotenkin koossa. Tällä hetkellä se on mahdotonta, kun tuntuu että koko elämä on murskana. Ja toisaalta haluan vielä vähän leikkiä ”normaalia”, olla miehen seurassa kun vielä pystyn. Tiedän että pidemmän päälle se ei ole hyväksi, jossakin vaiheessa on vain pakko repäistä itsensä omilleen ja lähteä rakentamaan omaa tulevaisuutta, mutta nyt on vain niin paljon helpompaa passivoitua ja jäädä vähäksi aikaa tähän tilanteeseen ja tähän taloon, oli hyväksi tai ei.