Epävakaa persoonallisuus/narsisti?
Hei!
Olen useita kertoja miettinyt kirjottaisinko tänne…saisinko tukea/uutta näkökulmaa omille ajatuksilleni. Kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille 🌻🙂🌻
Olen siis ollut mieheni kanssa ”penskasta asti” yhdessä, yhteiseloa takana nyt 16 vuotta ja kolme lasta.
Suhteemme alkuaikoina mies oli kuin taivaan lahja, en ole ikinä tavannut sellaista huomioivaa ja ihanaa ihmistä.
Vuodet vieri ja muutettiin yhteen ja lapsia syntyi. Aina on ollut tavalla tai toisella hankalaa.
Olen nyt miettinyt vahvasti mikä vikana. Olen lueskellut erilaisista persoonallisuushäiriöistä ja luulisin, että miehelläni on epävakaa persoonallisuus häiriö ja narsismin piirteitä.
Olen lueskellut muiden kirjoituksia epävakaista puolisoista, tunnistan niistä mieheni kaltaisia piirteitä.
Olen hyvin usein kokenut olevani ”vastuussa” mieheni mielialasta, vaikka olen itse tehnyt kaikkeni ja ajatellut miten tekisin parhaiten, jotta hänellä olisi hyvä mieli ja hän tulisi iloiseksi (olen itse aina ollut luonteeltani miellyttäjä). Kaikesta ponnistelusta huolimatta saatan saada kommentteja etten huomioi häntä ja syyttelyjä yms.
On suutuspäissään hajottanut tavaroita, kun olen ollut erimieltä hänen kanssaan tai kritisoinut. On toivonut, että saisi minusta vastusta ja etten olisi ”tunteeton/ihan sama/mikään ei vaikuta minuun”-tyyppinen puoliso…ja kun olen vuosien ja vihan myötä tähän pikku hiljaa kyennyt, hän raivostuu ja haukkuu minua ”olet samanlainen ku äitis, en yhtää ihmettele että faijas hakkas sitä”. Ja näkee monessa tilanteessa vain itsensä miten hänellä on vaikeaa ym. Ei osaa yhtään asettua toisen asemaan.
Viimeisin tikki oli nyt isänpäivä. Mieheni tissuttelu alkoi jo torstai iltana. Perjantaina lähdimme ystävä pariskunnan kanssa viihteelle ja olin itsekkin juoma linjalla. Mutta tuli lauantai ja juominen jatkui, sunnuntaina pitkin päivää (isänpäivä) meni kaljaa, viiniä, konjakkia ym ym. Mieheni haisee vanhalle ja uudelle viinalle ja vaatii seksiä hänen kanssaan ja syyttelee miksei perjantaisella reissulla tullut seksiä, kun oltiin viettämässä yhteistä laatuaikaa. Reissu oli kuulemma muuten ihana ”mutta miksei voi antaa persettä”.
Mieheni käytös alkaa ällöttää minua ja koetan selittää hänelle, että liika on liikaa enkä tykkää harrastaa seksiä hänen kanssaan kun hän on humalassa..hän ei ymmärrä asiaa. Ollaanhan oltu sentään 16 vuotta yhdessä ja kyllähän seksiä kuuluu olla, oli hän sitten missä kunnossa hyvänsä. Kuuluuhan hänen saada vaimoltaan seksiä.
Hänen mukaansa en arvosta mitään hänen isänpäiväksi järjestämiään asioita, enkä arvosta häntäkään millään tavoin. Hän pitää itsestään selvänä, että tottakai seksiä harrastetaan, kun hän on järjestänyt niin kivan päivän. Kaikki ongelmamme johtuu kuulemma siitä kun en anna hänelle persettä.
Tulee maanantai, juominen jatkuu. Hänellä vapaapäivä, minulla yövuoroon meno. Klo 15:20 ollessani lasten kanssa kaupassa saan häneltä viestin ”en pysty huolehtimaan lapsista, ota sairaslomaa tai jotain, on vaikeaa”.
Raja on tullut minulle täyteen! Mennessäni kotiin lähden saunalle keskustelemaan hänen kanssaan. Sanon etten todellakaan ota sairaslomaa hänen juomisen takia. Taas saan syytöksiä naamalleni, että miksei voi persettä antaa ja itsesääliä ”mä oon vaan tämmönen, tämmönen mä oon”, ”kaipaisin vähän hellyyttä”.
Olen aivan raivoissani, osaan kuitenkin suodattaa osan sanomisistani etten lähde syyttelylinjalle, koetan pitää keskustelun ”asiallisena”. Sanon, että alan sitten järjestämään lapsille hoitajan. Mieheni tajuaa tilanteen paljastuvan perheemme ulkopuolisille ihmisille.
Ääni muuttuu kellossa ja hän alkaa juoda vettä ja sanoo pärjäävänsä ja hoitavansa lapset.
Tämän jälkeiset päivät vellonut itsesäälissä ja koettanut hakea minultakin sääliä. Olen aivan raivoissani ja kettuuntunut.
Tällainen käytös ei ole ensimmäinen kerta, viimeksi kesällä olimme vuokramökillä, juomista 4-5 vrk ja samaa seksin vonkaamista ja kiristämistä.
Ja muutoinkin lomilla/pitkillä vapailla sama meno. Lasten isyyslomat mennet myös kosteissa merkeissä.
Pari vuotta sitten suhde työkaveriinsa, joka tuli ilmi kun oli ollut reissuillaan monta päivää kesäloman alettua. Ja piti viettää omaa aikaa mummon kuoleman jälkeen.
Suhde johtui kuulemma siitä etten minä ollut ymmärtänyt häntä enkä arvostanut enkä kuunnellut enkä sitä ja tätä. Syy ei ollut siis hänessä vaan minussa. Kävimme useamman kuukauden pariterapiassa, johon hän ei ollut aluksi valmis lähtemään,minä lähdin oman mielenterveyteni säilyttämiseksi. Hän lähtikin siteen mukaan ja ensimmäisellä kerralla vain syytteli minua suhteemme huonosta tilasta.
Avioero paperit laitettiin tuolloin vetämään, mutta ei edenneet toiseen vaiheeseen. Hankin itselleni vuokra-asunnon, mutta peruin sen asunnon saatuani.
Olen nyt jotenkin kaikkien näiden vuosien jälkeen ihan loppu. En tunne mitään. Kaikki syytökset ja sanat saavat minut vain etäämmälle miehestäni, en ihaile häntä en osaa ajatella hänestä mitään hyvää.
Mies aina vannoo muuttuvansa ja on katuvainen ym ym, mutta sitten taas sama pyörä pyörähtää.