Ymmärrän tunteesi eijaksaenää, yhdeksän vuotta on pitkä aika painia. Itse olen puolisoni kanssa seitsemättä vuotta ja monen vuoden ajan painin ymmärtämättä minkä kanssa. Olin aina kuvitellut, että keskimäärin ihmiset toimii suunnilleen samalla tavalla, mutta kun ei koskaan voi luottaa toiseen ja tietää mistä tuuli illalla puhaltaa, niin se vie voimia. Lisäksi toisen impulsiivisuus, pettämiset, huijaamiset ja patologinen valehtelu ovat vieneet taloutemme perikatoon ja luottamuksesta ei voi enää puhua. Puhalletaan yhteen hiileen ja ollaan samassa veneessä on lähinnä kidutusta kun toinen vain upottaa venettä ja puhaltaa niitä hiiliä jalkojeni alla ja sitten jälleen sovitaan kuinka toimitaan ja hoidetaan parisuhdetta ja mikään ei muutu.
Kuinka saitte diagnoosin ja oliko siitä varsinaisesti apua? Puolisoni on käynyt monilla psykologeilla, mutta lopettaa ja vaihtaa aina jos keskustelut menee liian henkilökohtaisiksi ja osuu arkoihin paikkoihin. Hänellä on selvä kärsimys näytelmä jonka esittää uusille henkilöille ja tällä tavalla naamioi itsensä valheiden verkon taakse. Hänellä on diagnoosi masennuksesta ja sen avulla hän jäikin neljäksi vuodeksi kotiin jättäen kaiken vastuun itsestään ja lapsistaan minulle. Minulle hän valehteli joutuneensa työkyvyttömyyseläkkeelle syövän takia ja olevansa liian sairas työelämään, mutta muuta elämää se ei varsinaisesti haitannut. Alkoholia kuluu kivun lievitykseen ja unohtamiseen ja urheilusta saa dopamiinia.
Itse koen, että puolisoni oikea diagnoosi olisi epävakaa persoonallisuus tai huomionhakuinen persoonallisuus. Hän myös välittää vain omista tarpeista, vaikka usein naamioi niitä meidän tai lastensa eduiksi. Ei tunne katumusta tai lohduta jos rikkoo toista. Silloinkin lähinnä on surullinen itsensä puolesta. Anteeksi on kirosana ja nöyristelyä, joten sitä en hänen suustaan kuule tai että valheita koskaan käsiteltäisiin lukuisista lupauksista huolimatta.
Olen lopettanut painimisen, mutta eroaminen on silti vaikeaa, sillä koukun nielleenä on vaikea pyristellä irti.