En kestä exäni tyttöystävän voitonriemuista katsetta
En ole kirjoittanut tälle palstalle mitään aikoihin. Syykin on selvä: en ole ollut kriisissä enkä tuen tarpeessa. Elämässäni on moni asia todella hyvin ja olen sopeutunut nykyisiin elinolosuhteisiini. Mutta eräs asia harmittaa ja siitä on ollut yllättävän vaikea päästä yli.
Minulla on ollut traumaattinen rakkaussuhde, joka päättyi jo kolmisen vuotta sitten. Pahin on siis jo ohitse. Ex-miesystäväni ja minä kuuluimme ja kuulumme edelleen erääseen järjestöön, kutsutaan sitä tässä vaikka Seurakunnaksi. Osallistumme kumpikin myös muuhun toimintaan, koska olimme ja olemme edelleen kiinnostuneita samoista asioista.
Paikkakunnallemme ei siten oikein voi välttää, että törmäämme aina välillä toisiimme. Kestäisin vielä jotenkin sen miehen tapaamisen, mutta hänen naisystävänsä on minulle liikaa. En kerta kaikkiaan kestä nähdä häntä ja hänen voitonriemuista, mitätöivää hymyään. Minä olen voittaja, sinä olet surkea luuseri, sitä iloa hänen pyöreät poskensa paistavat.
Tämä heikkouteni on johtanut varsin ikäviin tilanteisiin. Viimeksi juoksin pakoon tätä onnellista paria, piilottelin kaapin takana ja muuta vastaavaa. Käytökseni näyttää varmaankin muiden silmissä hyvin kummalliselta. Voin saada hullun maineen.
Aika paljon olenkin pysytellyt poissa kuvioista, joissa voidaan nähdä. Loputtomasti se ei kuitenkaan onnistu. Hän ja toisinaan myös hänen rakastettunsa putkahtelevat esiin milloin missäkin, ei vain kyseisessä Seurakunnassa, vaan myös monissa muissa paikoissa, joissa tykkään käydä. Jos haluaisin täysin välttää nämä kohtaamiset, joutuisin leikkaamaan pois valtavan osan sielustani, ja sellaiseen uhraukseen en ole valmis.
Mutta joka kerta tuollainen kohtaaminen ja se piilottelu suistaa minut pois tasapainosta. Viime aikoina olen usein saanut mukaan oman ystäväni, siis naisystävän ilman lesbosuhdetta. Hänestä on paljon apua, mutta peruskuviota se ei näytä muuttavan.
Minä olen Ilman, exäni ei ole. Hän on koko maailman kaveri. Kaikki eivät tätä heikkouttani näe saati ymmärrä, minua pidetään hyvin itsevarmana ja vahvana ihmisenä, koska olen esiintyjä. Ihmiset kuvittelevat aina, että esiintyjät ovat superihmisiä, jotka hallitsevat kaikki asiat. Todellisuudessa se on taito siinä missä mikä tahansa muu, eikä jonkun taidon omaaminen tee ihmisestä kuolematonta. Meillä kaikilla on omat heikkoutemme.
Ajatuksissani olen murhannut meidät kaikki kolme varmasti tuhansia kertoja. Käytännössä en ole tehnyt mitään erikoiseen dramaattista, mutta pelkkä ajatus väkivallan ryöpsähtämisestä riivaa mieltäni. Kaikki voivat naksahtaa – niin lapsiaan tappavat äidit kuin parhaan kaverinsa tappavat äijätkin. Onneksi en käytä alkoholia. En usko naksahtavani todella, mutta tämä kierre on hyvin epämiellyttävä.
Kuinkahan kauan tätä kujanjuoksua vielä kestää? Kuinka monta vuotta lopulliseen toipumiseen oikein menee? Riittääkö loppuelämä?
Tiedän, että tilanteen hallintaan tarvitaan itsetyöskentelyä. Kukaan ei voi ottaa tätä taakkaa pois minulta. Kysymys on oppimisesta elämään sen kanssa. Onko jollain muilla samanlaisia kokemuksia? Miten olette selvinneet näistä tilanteista?😯🗯️