Okei... Täällä on nyt kovasti paheksuttu miestäsi alkuperäisestä teosta ja vielä päälle kaikenlaisesta tunteittesi vähättelystä. Ihmiset toipuvat hyvin eri tahtiin ja pettäjän ja petetyn toipumistahti on siinäkin erilainen, että siinä toivutaan vähän eri asioista. Sikäli ei ole erityisen ihmeellistä, että sinulla on voinut olla hyvä kausi ja sitten asiat romahtavat taas ilman mitään "ulkoista syytä".
Tunnistan tilanteessasi paljon omaa tarinaani - ja samoin mieheni tilanteessa. Yhtä lailla hänkin ilmaisi jossain vaiheessa tuntevansa itsensä huijatuksi. Tai ehkä "huijatuksi" on väärä sana vaan että hän luuli meidän päässeen asian ylitse, mutta sitten taas palattiin puimaan eli olin ikään kuin hänen näkökulmastaan antanut väärää signaalia. Sinun miehesi on ilmeisesti samanlainen kuin minun. Minulle oikeastaan särähti pahasti korvaan se, kun moitit kiivaasti miestäsi siitä, että hän toi tunteensa sinulle esiin. Hyvä, se ei ole tunne, joka on sinulle mieleen, mutta yhtä lailla kaikki sinun tuntemuksesi eivät ole sinulle miellyttäviä. "Tunnen itseni kusetetuksi" ei ole sama asia kuin että "et saa enää kertoa minulle ahdistuksestasi". Jos sinä haluat avoimuutta väleihinne niin myös miehelläsi tulee olla oikeus jakaa sinulle myös ne tunteensa, jotka tuntuvat sinusta pahoilta. Siitä huolimatta, että hän oli se, joka petti.
Tilanteenne on nyt aika ikävä kehä. Sinä olet ahdistunut ja itkuisa, mikä saa miehesi ahdistumaan - se on hei väistämätöntä, koska miehesi rakastaa sinua - ja sitten sinä ahdistut ja loukkaannut miehen ahdistuksesta ja hämmennyksestä. Olisi hyvä, jos voisitte puhua näistä ja hyväksyä sen, että saatte kumpikin tuoda esiin negatiivisia tunteitanne, vaikka ne tuntuisivat toisesta ikäviltä.
Se on hankalaa miehellekin, kun hän ei ymmärrä, mistä ahdistuksesi tarkalleen kumpia ja mitä hän voisi tehdä asialle - koska miehet nyt usein haluavat tehdä jotain. Se aiheuttaa suunnatonta avuttomuutta, kun oma rakas nainen on aivan rikki eikä mistään tunnu olevan apua ja se taas saattaa johtaa ärtyisyyteen. Toisaalta, tilanne on tietysti hajottava sinullekin, kun tuntuu, että on ehkä tulossa hulluksi, ehkä pelkää, että on liian rasittava miehelle, kun vaan vollottaa ja vollottaa... Kuten sanoit, pelkäät. Et tunne oloasi turvalliseksi. Jollain tapaa olisi hyvä, jos pystyisitte yhdessä ja erikseen analysoimaan sitä, mistä tunteenne ja käytöksenne kumpuavat ja mitä erityisesti pelkäät. Ainakin se saa sinut tuntemaan itsensä vähemmän hulluksi!
Minä ja mieheni teimme ison nivaskan tehtäviä eräällä kurssilla, mutta nyt en millään muista nimeä... Se oli ihan kiintoisa, kun siinä käytiin läpi erityisesti pariskunnan vuorovaikutusta, negatiivista kehää jne. Voin kotona yrittää kaivaa niitä papereita esiin ja katsoa, mitä löytyy. Noin muuten, väestöliiton sivuilta saattaa löytyä apumateriaalia tällaiseen.
Sinänsä sanoisin, että hommaa ei kannata heittää roskakoriin vielä vuoden jälkeen, jos kuitenkin olette molemmat aidosti pyrkineet rakentamaan parisuhdettanne. Meilläkin meni näin jälkikäteen katsoen melkein kolme vuotta ennen kuin voin sanoa, että parisuhde on oikeasti kasassa ja se aika sisälsi juurikin noita ihan hyviä kausia ja sitten huonompia, joiden aikana harkitsin työtäväni pääni nestemäistä typpeä sisältävään tynnyriin. Mutta hei, tässä ollaan vielä hengissä ja kirjoittamassa, joten toivoa on!