En enää tiedä mitä tehdä

En enää tiedä mitä tehdä

Käyttäjä Vaillavastauksia aloittanut aikaan 12.05.2025 klo 10:00 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Vaillavastauksia kirjoittanut 12.05.2025 klo 10:00

Olen keski-ikäinen, avioliitossa elävä mies. Takana pitkä parisuhde, joka jatkuu edelleen. hieman yli vuosi sitten sain tietää että puolisoni on ihastunut toiseen ihmiseen. Ihastuminen oli kestänyt joitain kuukausia, oli pitänyt sisällä muutamia tapaamisia ja suutelua, mutta ei kuulemma muuta. Päädyimme hakeutumaan parisuhdeterapiaan, jonka avulla pääsimme käsittelemään tapahtunutta. Olen ymmärtänyt myös oman osuuteni tapahtumiin ja olemme korjanneet monia parisuhdetta rasittaneita asioita sen jälkeen. Nykyisin arkemme sujuu pääosin hyvin ja koen että olemme puolisoni kanssa molemmat tyytyväisiä ja onnellisia. Ongelma on kuitenkin seksi, tai oikeastaan sen puuttuminen suhteesta täysin.

Jo ennen kuin asiat paljastuivat, puolisoni koki haluttomuutta, joka kaiken tämän jälkeen jatkuu edelleen. Ennen paljastumista koettu haluttomuus on ymmärrettävää, koska oletettavasti hänellä oli silloin jo tunteita toista kohtaan.

Olen yrittänyt puhua puolisolleni asiasta, mutta hänelle seksistä puhuminen on todella kiusallista. Keskustelu ei johda mihinkään, hän vain toteaa ettei halua, eikä tiedä miksei halua. Viime aikoina hän on alkanut jo kyllästymään jos nostan asian esille, lähes tulkoon suuttuukin siitä. Olen ehdottanut myös seksuaaliterapiaa, mutta hän totesi minulle ettei usko sen auttavan asiaan. Ehdotin että hän puhuisi asiasta gynekologille, jos taustalla on vaikka alkavat vaihdevuodet ja hormooni epätasapaino, mutta hän ei ole kiinnostunut asiaa selvittämään. Ainoa vastaus minkä häneltä saan on että hän uskoo asian korjaantuvan itsestään ajan kanssa ja että hänkin haluaa sen korjaantuvan.

Olen pikku hiljaa menettämässä uskoni siihen että mikään enää muuttuu. Olen hänelle sanonut että minä en tästä muuksi muutu, eikä minusta tule tämän haluttavampi. Hän kuulemma tietää sen, eikä minun kuulemma tarvitsekaan muuttua; häntä ei vain haluta. Teemme yhdessä kotityöt, olen parhaani mukaan yrittänyt antaa hänelle tilaa tehdä omia juttujaan, ruokaa laitamme puolin ja toisin, emme riitele tai ryyppää, eikä meillä minun nähdäkseni ole muitakaan asioita taustalla jotka ”veisivät hänen voimansa”.

En voi sille mitään mutta epäilen että hän ei ole minulle täysin rehellinen. Epäilen että joko hän on aikanaan harrastanut myös seksiä ihastuksensa kanssa, valehdellut asiasta minulle ja nyt kokee olonsa ”likaiseksi”, eikä halua myöskään näin pitkän ajan jälkeen enää tunnustaa tapahtunutta koska pelkää minun reaktiota. Että hän ei voi harrastaa seksiä kanssani, koska on tehnyt sitä toisenkin kanssa mutta minä en siitä tiedä. Tai sitten hänellä on edelleen tunteita toiseen eikä voi siksi harrastaa seksiä, koska kokee ”pettävänsä” tätä toista.

Onko näissä ajatuksissani mitään logiikkaa? Voiko asia olla näin? Mitä minun pitäisi tehdä? Seksi on minulle tärkeä asia, en voi kuvitella eläväni tällaisessa ”kuivassa” suhteessa loppu elämään, mutta en voi myöskään kuvitella eroavani ihmisestä jota rakastan. En pysty käsittelemään asiaa hänen kanssaan ja se vaivaa minua joka päivä aamusta iltaan.

Olen täysin hukassa.