Hei,
tämä on palsta jossa olin pari vuotta sitten ja en olisi uskonut, että kaksi vuotta myöhemmin olen taas täällä…
Kerron ensin vähän parisuhdetaustaani. Olen 35 vuotias ja ensimmäinen merkittävä suhteeni ja eroni oli viitisen vuotta sitten. Silloin oli kyseessä yli 8 vuoden suhde, joka päättyi minun aloitteestani tunteiden oltua kuolleet jo vuosien ajan. Tuo ero oli suuri helpotus ja hetkeäkään en ole sitä katunut. Löysin itseni ja ilon elämään jälleen uudestaan monen vuoden jälkeen.
Tuon eron jälkeen pari vuotta myöhemmin tapasin miehen jonka kanssa kävin läpi todella vaikean vuoden kestäneen suhteen. Luulen, että se että en ollut vuosiin tuntenut mitään edellisessä suhteessani johti siihen että etenimme aivan liian nopeasti. Vuoteen mahtui siis yhteenmuutto, ero, erilleen muutto ja yhteenpalaaminen. Kaiken tämän lisäksi suhde oli yhtä vuoristorataa miehen kaksisuuntaisen mielialahäiriön vuoksi. Lopullinen ero oli kuitenkin minulle todella rankka, varsinkin kun siihen tuli vielä kolmas osapuoli mukaan. Jotenkin pääsin kuitenkin eteenpäin ja jälkikäteen olen ollut todella onnellinen, että pääsin eroon noin kuluttavasta suhteesta ongelmallisen ihmisen kanssa. Ymmärsin että minun on niin paljon parempi olla ilman tuota ihmistä.
Kun tuosta oli kulunut vuosi tapasin uuden miehen. Tuon jonka takia olen nyt täällä… ☹️
Mies oli täydellinen vastakohta edelliselle tuuliviirille. Rauhallinen, luotettava, tasapainoinen, toiset huomioon ottava… Ensimmäistä kertaa elämässäni tunsin olevani tasavertaisessa parisuhteessa.
Oltuamme yhdessä nelisen kuukautta tunnustin vihdoin miehelle rakastavani häntä, mutta lisäsin samaan hengenvetoon asian olevan ”ilmoitusluontoinen” , koska en halunnut millään tavalla painostaa miestä jonka tiesin haluavan edetä rauhallisesti. Miehen vastaus tähän oli hiljaisuus. Suhteemme jatkui ja tunteeni syvenivät, en ollut koskaan ollut niin onnellinen. Mieskin selvästi viihtyi seurassani ja meillä kummallakin oli hyvä olla toistemme kanssa.
Muutaman kuukauden välein epävarmuus sisälläni kuitenkin nosti päätään ja otin säännöllisesti puheeksi suhteemme tilan, jotta tietäisin olemmeko samalla sivulla menossa. Mies kertoi minulle tunteidensa edennen koko ajan ja tykkäävänsä minusta todella paljon. Hän sanoi tilanteen joka on ”hidas mutta nousujohteinen” olevan hänelle uusi, mutta hyvä koska oli alusta asti halunnut ottaa rauhallisesti. Hän halusi olla kanssani ja hänen oli hyvä olla. Se riitti minulle. Olihan meillä molemmilla avioerokin takana, joten ymmärsin häntä ja uskoin suhteeseemme.
Viimeisimmässä tälläisessä keskustelussamme kysyin häneltä suoraan näkeekö hän meidät asumassa yhdessä tulevaisuudessa esimerkiksi parin vuoden päästä. Hän sanoin näkevänsä tämän. Olimme me toki yhteenmuutto aihetta sivunneet aikaisemminkin, mutta tuo keskustelu antoi minulle uudenlaista luottamusta. Ajattelin olleeni hölmö koska olin aina tuon parin kuukauden välein panikoinut ja kysellyt miehen tunteista. Hän haluaa olla kanssani ja sillä selvä.
Muutama viikko tuon jälkeen lähdimme miehen kanssa ensimmäiselle yhteiselle ulkomaanmatkalle, jota oli suunniteltu jo useampi kuukausi. Matka oli ihana ja nautin kun sain kerrankin olla miehen seurassa 24h päivässä ilman mitään häiriötekijöitä, töitä, harrastuksia, lapsia…
Viikko matkalta paluun jälkeen emme olleet muutamaan päivään nähneet miehen kanssa. Hän vaikkakin itse oli huono pitämään yhteyttä vastasi kuitenkin aina hänelle lähetettyihin vieteihin. Muutamaan viestiini en kutenkaan saanut vastausta ja pelko hiipi mieleeni. Yhtenä iltana sitten laitoin hänelle viestiä jossa ihmettelin hiljaiseloa. Menin nukkumaan ja aamuyöstä herätessäni minua odotti se pelkäämäni viesti. Mies kertoi valvoneensa kolme yötä miettien ja pyörien ja pohtien ”tätä tunneasiaa”. Hän sanoi ettei voi jatkaa suhteessa, jossa minulla on niin vahvoja tunteita häntä kohtaan ja hän ei tunne samoin. Vaikka haluaisi kuinka kovasti niin ei rakasta minua ja olisi paras päättää tämä nyt, yhtään enempää pitkittämättä.
Seuraavana iltana tapasimme ja puhuimme ja itkimme yli tunnin. Ensimmäistä kertaa näin tämän tasaisen ihmisen näyttävän noin paljon tunnetta. Hän sanoi etteivät hänen tunteensa minua kohtaam olleet mihinkään kadonneet ja soimasi itseään kun oli antanut tämän jatkua näinkin kauan. Missään vaiheessa hän ei syyttänyt minua millään tavalla ja sanoi etten ole tehnyt mitään väärin. Tuosta päivästä on nyt tasan 8 viikkoa.
Tuon jälkeen meni pari viikkoa ettemme olleet yhteydessä. Mieleni täyttyi kymmenistä kysymyksist, joihin en tuntunut saaneeni vastauksia tuon tunteikkaan itkuisen erotapaamisen aikana. Aloin keräämään listaa kysymyksistä ja lopulta ehdotin miehelle voisimmeko tavata. Hän oli aluksi vastaan koska sanoin sen olevan liian vaikeaa, mutta lopulta suostui koska sanoin sen olevan minulle tärkeää. Muutama päivä ennen sovittua tapaamista ajattelin kysäistä muutaman mieleäni vaivaavan asian viestitse. Tämä johti usean tunnin viestimaratooniin, jossa jokainen kysymykseni tulikin jo kysyttyä. Vaikka en pysty kaikkea ymmärtämään, niin uskon saaneeni kaikkeen rehellisen, joskaan en aina toivomani vastauksen. Päätin ettei olisi mitään järkeä enää tavata, koska se olisi vain pahentanut ikävääni.
Nyt tässä on sitten räpistelty eteenpäin tämä pari kuukautta… Alkushokki ja päivien täyttäminen ajatukset muualle vievällä puuhastelulla on väistynyt. Suunnaton suru ja ikävä on jäljellä… Olen puhunut ja itkenyt asiaa tuntikausia läheisilleni. Olen pettynyt, surullinen, lamaantunut, epätoivoinen… Tuntuu etten varmasti enää koskaan pysty olemaan yhtä onnellinen kun olin. Eteenpäin meno on vaikeaa.
Puhuimme miehen kanssa haluavamme pysyä ystävinä ja muutamien viestien verran olemmekin yhteydesaä olleet tuon viestimaratoonin jälkeen. Nyt en tosin melkein kuukauteen ole mitään viestiä laittanut, koska huomasin että vaikka oloni paranikin hetkeksi jakaessani jotain miehen kanssa, niin siten olo kuitenkin taas paheni. Se että pystyisin olemaan miehen kanssa ystävä on vielä kaukana. Toivon vielä niin paljon enemmän. Aamulla herätessä toivon että puhelimessani olisi viesti, jossa hän kertoo katuvansa päätöstä ja ikävöivänsä minua. Kuitenkin tiedän, että niin ei tule tapahtumaan…
Tällä viikolla vihdoin hakeuduin työterveyteen ja pyysin lähetteen paykologille. Ensi viikolle on sitten aika varattuna. Omin voimin en tästä surusta ei näytä ylös pääsevän ja alkaa jo tuntua että kuormitan läheisiänikin, vaikka kukaan ei tietenkään niin ole sanonutkaan.
Ehkä tunnelin päässä on valoa, vaikka sitä en vielä näekkään. Pakkohan siellä on olla. Onhan?
t. Suusu