Elämää asperger lapsen kanssa
Eksyin tänne ja päätin kirjoittaa elämäntilanteestani.
Olen lopettelemassa mielialalääkettä, eikä se käykkään ihan tosta noin vaan… vieroitusoireita on tullut vaikka niitähän ei psykiatrini mukaan pitänyt tulla. Käytän Cipramil 20mg 1xvrk. Vihloo välillä tosi pahasti päänupista ja ahdistaa niin😞, mutta kai tämä tästä.
Perheessäni on kaksi lasta tyttö 7v ja poika 11v. joka on asperger lapsi (autismin kirjoon kuuluva diagnoosi). Pitäisi jaksaa kuntouttaa ja vetää samoihin rutineihin toistuvaa päiväjärjestystä. Välillä en jaksa, kun tulen duunistä kotiin heittäydyn sohvalle ja en jaksa mitään. En tunne mitään. Vain ahdistusta.
Rakastan lapsiani yli kaiken ja teen heidän eteensä kaiken.Varsinkin poikaani, joka on autistinen, suhtaudun todella suojelevasti.
Tyttäreni syntymän jälkeen ennen kuin poikani oli diagnosisoitu masennuin täysin ja tartuin helposti pulloon. Ihmettelin kuinka poikani saa voimakkaita raivokohtauksia kuin kaikki ei mennyt saman kaavan mukaan, eli toiminnot toistuneet samanlaisina. Miksi hän ei halunnut muiden lasten kanssa leikkiä? Miksi hän vieroksuu sosiaalisia tilanteita?
Diagnoosi oli tavallaan helpotus mutta tavallaan tiesin että raskasta tulee olemaan. Oma pikkuveljeni on myös lievä asperger ja tiedän että se ei ole helppoa.
Mieheltäni en saa tarpeeksi tukea, yksin joudun hakemaan tuet ja kuntoutusasiat hoitamaan, kukaan ei tule mitään tarjoamaan tarjottimella🙂🌻 että tässäpäs sinulle apua…
Välillä olen 😠 ja kateellinen ns. tavallisille perheille joilla on tavalliset terveet lapset. En voi kutsua edes kotiini vieraita tai emme voi perheen voimalla mennä kyläilemään koska poikani kärsii niin pahoista sosiaalisten suhteiden invaliditeetista.
Kesällä kun meillä oli yövieraita viikon verran (mieheni sisko lapsineen) poikani oli koko sen ajan omassa huoneessaan eikä suostunut tulemaan ulos sieltä laisinkaan. Vein hänelle kaikki ruoat huoneeseen ja pakotin käymään edes vessassa. Lopuksi jo toivoin että vieraat ymmärtäisivät lähteä jotta voisimme palata edes jonkinlaiseen normaaliin perhe-elämään.
Tästä minulle ja miehelleni tuli valtava riita, olin jo siitä vihainen hänelle kun oli mennyt lupaamaan että meille voi tulla yöpymään..koska tiesin jo ennakkoon että poikani erakoituu huoneeseen.
Mieheni kanssa olemme riidelleet valtavasti pojan kasvatuksesta ym. asioista. Olen itse ottanut autismista paljon selville lukemalla, luennoilla käynnyt. Minua ärsyttää suunnattomasti että mieheni ei ole kiinnostunut ottamaan aspergerista selvää.
Välillä olen ajatellut eroa. Mutta sitten pudotan itseni maanpinnalle ja ajattelen kuka minut huolii? Poika kuitenkin jää minulle.
Tunnen että elän vankilassa. Olen pettänyt miestäni monta kertaa ja vuosi sitten löysin miehen jolla oli myös as-lapsi. Hän ymmärsi minua ja vähällä oli etten eronnut. Mutta en voinnut erota koska ajattelin miten lapset kokevat sen. En halua että he kärsivät erosta.
Kaiken kaikkiaan olen tällä hetkellä maassa jo ennenkuin olen kokonaan päässyt mielialalääkkeestä eroon. 😭😭
Elämänvoimani on pilleripurkin varassa.😞😭
Juuri tälläkin hetkellä elämässäni pyörii vieras mies. Inhoa itseäni kun toimin näin. Tiedän että näin en voi jatkaa. Koska kohta olen täysin sirpaloiutunut koko ihminen.
Toivon että ette tuomitse minua.
Vain tänne voin rehellisesti kirjoittaa elämästäni.
🙂🌻jane71