Elämä rinnakkaissuhteessa
Toista naista/miestä usein syyllistetään, vaikka syyllinen uskottomuuteen on pettäjä itse. Joskus voi olla myös niin, että rinnakkaissuhteen toinen osapuoli ei tiedä olevansa rinnakkaissuhteessa. Tällainen on minun tarinani.
Maailmani romahti reilu puoli vuotta sitten kun paljastui sattumalta että miehelläni on lapsi. Lapsi on saanut alkunsa ennen suhteemme alkua, mutta mieheni on salannut hänen olemassaolonsa minulta koko suhteemme ajan. Etäsuhde ja liikkuva työ mahdollisti miehelleni kaksoiselämän. Myöhemmin paljastui että mieheni salasi lapsen lisäksi minulta koko elämänsä avovaimoineen. Olen siis ollut tietämättäni toinen nainen koko suhteemme ajan.
Ajatus sotii omaa moraalikäsitystäni vastaan. Syy valehteluun on osaksi ollut se, että mieheni ei uskonut että suostuisin elämään toisena naisena. Näin hän sai itse kontrolloida kahta elämäänsä, ilman että kukaan osapuoli tiesi toisistaan. Suurin syy kaksoiselämään on kuulemma lapsi. Mieheni ei uskaltanut erota avovaimostaan, koska pelkäsi että menettää siteen lapseen.
Tunnen itseni hyväksikäytetyksi. Olen rakastanut ehdoitta miestäni usean vuoden uskoen että olen hänelle ainoa, aivan kuten hän on minulle ollut. Nyt koko suhteemme perustuu valheelle, aivan ensi askelista lähtien. Tilanne on nyt se, että mieheni on nyt jättänyt perheensä ja asumme yhdessä. Yhteenmuuttaessamme en tiennyt kaikkea. Mieheni uskotteli tuolloin minulle että on eronnut lapsen äidistä jo vuosia sitten. Minulle kerrottu totuus siis muuttui sitä mukaan kun sain palasia itse selville. Lopulta otin itse yhteyttä tähän kuviteltuun exään ja hän kertoi minulle kaiken, toki omasta näkökulmastaan.
Kuinka tällaisesta voi jatkaa? Kuinka saada luottamus takaisin? Olen päässyt shokkivaiheen ohi jo ja osaan käsitellä asioita järkevämin. Tunteet edelleen heittelevät laidasta laitaan ja riitelemme aiheesta yhä paljon. Haastavan asiasta tekee osaltaan myös se, että tuo ex-avovaimo tulee lapsen vuoksi olemaan tiiviisti osa elämäämme. Hän on päässyt paremmin asiasta yli kun minä, tai ainakin sanoo niin. Heidän suhteensa oli kuollut jo vuosia ja hän oli osannut aavistaa jotain tällaista. Minulle taas asia tuli täysin salamana kirkkaalta taivaalta, enkä tiedä vielä miten tästä voi päästä yli.
Kaipaisin kuulla kokemuksia pitkistä rinnakkaissuhteista ja kaksoiselämästä. Etenkin rinnakkaissuhteiden toisten osapuolien tarinat kiinnostavat. Tunnen olevani asiassa väliinputoaja. Pettämisestä ja uskottomuudesta puhutaan paljon, mutta toisen naisen/miehen näkökulmaa harvemmin kuullaan. Voiko tällaiselle pohjalle perustaa tavallista parisuhdetta?
Kaikesta huolimatta rakastan miestäni ja yhteisiä hetkiämme. Hän on valinnut haluavansa olla minun kanssani ja jättänyt perheensä. Haluaisin jatkaa elämäämme yhdessä, mutta kuinka pääsen tästä yli?