Bipon puolison ensimmäinen avunpyyntö
Kaksi vuotta kestäneen suhteen aikana en ole kehdannut avautua vielä kellekään mutta omat voimavarat alkavat loppua pikkuhiljaa. Elän avoliitossa kakkostyypin bipon kanssa. Ajattelin aina että ihanaa kun on mies joka osaa olla niin hurmaava luonnonlapsi, tuntui että meillä on paljon yhteistä ja alku oli mukavaa. Pikkuhiljaa alkanut kiukuttelu meni toisesta rööristä sisään ja toisesta ulos, kaikillahan nyt on hankalat hetkensä. Vuosi sitten syksyllä oli ensimmäinen näistä tilanteista jolloin mies lähti kävelemään keskellä yötä sateeseen ja kun soittelin perässä niin uhkasi että jos katkaisen puhelun niin hän tappaa itsensä. Kertoja on tullut sittemmin vielä kolme lisää, loppukeväästä jouduin soittamaan poliisit koska en enää ollut varma saanko ihmisen juostua kiinni ennenkuin se hyppää sillalta. Kamalinta on se, etten tiedä olisiko hän oikeasti tehnyt sen vai onko kaikki huomionhakua minulta. Tyypiltään mies on sellainen että aina pitää saada kaikkien huomio. Oli se sitten sitä että on kalliita vaatteita, on ollut samoissa bileissä silmäätekevien kanssa, on flunssa ja lämpö nousemassa tai aikoo tappaa itsensä. Diagnoosi on kakkostyyppiä, hänellä ei ole lääkitystä koska ”se tappaa kaikki tunteet”. Häntä ei kiinnosta se että alan olla niin lopussa että toivon jääväni vaikka vahingossa bussin töytäisemäksi, ihan vaan ettei tarvitsisi vähään aikaan stressata. Jokainen minuutti kotona on kiristävä, jos minulla on vääränlainen ilme tai vastaan väärällä äänenpainolla niin hän pitää mykkäkoulua kolme päivää. Minun puoltani asioista ei kuunnella, minun ahdistuksella ei ole väliä. Tuntuu kammottavalta olla niin tunnekylmän ja itsekkään ihmisen kanssa. Olen hukannut itseni, kesän harrastukset ja kaverien tapaamiset jäivät koska kotona tsemppaaminen vie kaiken voiman. Haluan sitten muissa paikoissa päästä siitä missä aita on matalin. Välttelen ihmisten tapaamista koska jos joku kysyy mitä mulle kuuluu, pelkään romahtavani siihen paikkaan ja kertovani kaiken. Mies osaa olla kyllä kaikille muille oikein hyvä seuramies ja mukavaa fiilistä täynnä, mun seurassa epävarma pikkulapsi joka pukee oman huomionkipeytensä ja huonon itsetunnon mun arvosteluun ja syyttelyyn siitä kaikesta mitä en ole tarpeeksi. Viimeisin syytös on se että olen kaikkeen vaan liian neutraalisti reagoiva. Täysin seurausta siitä että yritän olla aiheuttamatta mitään mistä hän voisi ottaa nokkiinsa, yritän olla synnyttämättä mitään mistä voisi pahoittaa mielensä. Minkäänlainen keskustelu aikuismaisesti ei toimi, hän ei kuuntele vaan lähtee paikalta pois. Lopulta turhaudun ja heittelen tavaroita ja siitä saadaan taas mulle synti seuraavaksi viikoksi. Mutta koskaan ei puhuta siitä kuinka hän on uhannut sanoa kämpän vuokrasopimuksen irti. Tai siitä kuinka puoliso saattaa jäädä katkeraksi jos toistuvasti annetaan harteille vastuu toisen elämästä. Siitä kuinka monta kertaa olen puhelimen päässä yrittänyt puhumalla pitää toista hengissä ja samaan aikaan olla yhteydessä hälytyskeskukseen toisella puhelimella. Siitä kuinka mikään tällainen ei saa jäädä vaivaamaan. Siitä kuinka tekisi mieli läppäistä niitä ihmisiä jotka skitsoavat siitä kun puoliso jättää sukkapyykin lattialle tai pöntönrenkaan ylös. Heidän ei sentään ole mielessään tarvinnut valita valmiiksi puolisolleen arkkua jos hän päättää ottaa sen viimeisen huomion.