Jahas. Voin kertoa omaa kokemustani. Olin 19v naimisissa ja sitten halusin erota. Eron jälkeen tunsin, että 10v sitten olis jo pitänyt erota. Siinä sitten vuosien varrella on ajatellut tuota aviossa olemista ja en vieläkään pystyisi ikinä, koskaan enää olemaan tuon miehen kanssa. 2v ennen eroa koitin vimmatusti korjata vielä suhdettamme, kunnes tulin siihen pisteeseen, etten nähnyt muuta ulospääsyä tai etenemismahdollisuutta, kuin vähintäänkin erilleen muuttaminen.
Myöhemmin sitten totesin, etten tainnut rakastaa häntä moneen vuoteen. Olin ollut yhdessä vain tottumuksesta ja olihan meillä lapset. Ja sitten oli se ajatus, etten olisi halunnut koskaan erota, noin periaatteellisesti, mutta siihen loulta päädyin. Meillä eron syy oli varmaan aika tavanomainen. Minä olin kamalan kiltti ja mieheni oli huonolla itsetunnolla varustettu itsekäs sika 🙂 Noh, sille se tuntui useimmiten. Ei hän varmastikaan mikään narsisti, mutta ei vain oikein tilannetajua ja hirvittävä syyttely kaikesta ja jatkuva huutaminen. Tämä kaikki vain paheni, kun itse muutuin, aloin pitämään rajojani. Hän oli aivan hämmentynyt tilanteesta. Seksielämää oli kuitenkin loppuun asti. Jälkeenpäin tajusin senkin menneen niin, että häntä piti aina miellyttää ja pyrkiä hänen tyydyttymiseensä. Minulla ei ollut niin väliä. Tänä päivänä en ikinä voisi tyytyä moiseen. Kaikkea sitä onkin sietänyt ja katsonut.
Eron jälkeen hän itki ja sanoi, että nyt hän vasta tietää, mitä menettää. Hetkellä, kun hän tiesi ja tajusi, etten takaisin koskaan mene. Itse olen jälkeenpäin paljon ajatellut, vielä vuosienkin jälkeen tuota kaikkea. Tiedän kyllä syyn moneen. Se oli sitä aikaa, se piti kokea, saada lapset. En olisi osannut valita miestäni toisin, en vain olisi silloin ollut kypsä siihen. Lapsia mieheni kyllä hoiti, tiettyyn rajaan asti.
Mutta se onkin mielenkiintoinen ajatus....parisuhteessahan pitää olla kaveruutta ja kaikenlaista muutakin. Parisuhteestahan tulee väkisinkin sellainen tottumusten tanner, itseasiassa aika piankin. Minä muistan kuitenkin, että itse olin noin kaksi vuotta jossakin huumassa ja sen jälkeen se arki enemmän alkoi. Toisaalta, kuka sitä jatkuvaa huumaa jaksaisikaan. Eihän siinä voisi lapsiinkaan keskittyä lainkaan.
Lapsiperheen arki tosiaan on haastavaa. Vanhemmilla on monta roolia. Varmasti kannattaakin pysähtyä ja miettiä, mikä on oikeasti tärkeää nyt elämässä ja mihin kannattaa panostaa. Joskus ihan pienilläkin muutoksilla saa paljon aikaan.
Itse muistan, miten oli keljua, kun mieheni oli minua kohtaan tosi inhottava ja sitten kun oli muita naisia, kaupassa tai kylässä tai muualla, hän oli oikein ihanasti hymyilevä ja keskusteleva ihminen. Omaa pesäänsä hän vain ei halunnut hoitaa. Vaimon niskaan sopi kaataa kaikki loka ja jos itse sain vaikkapa parkkisakon, mitä tapahtui todella harvoin, hän huusi minulle ja haukkui minut aivan pataluhaksi. Mutta sitten, kun hän itse sai sakot, hän kyllä harmitteli ja selitteli asiaa, mutta ei hän koskaan huutanut. En minäkään. Mihin se asia olisi siitä muuttunut.
Näitä nyt niin haluaisi muistella, mutta tässä yksinolon aikakautena olen tietysti tarkkaillut paljon muita pariskuntia. Eräs pitkään naimisissa ollut pari on kyllä jollain tavalla esimerkillinen. He pitävät pieniäkin asioita tärkeinä. Varmastikin aivan ensimmäinen asia on se toisen kunnioittaminen. Tuo nainen puhuu myös siitä, kuinka juuri onkin tärkeää, mitä sille miehelleen sanoo ja miten hänen kanssaan käyttäytyy, koska HÄN on se kaikista tärkein ihminen maailmassa(tietysti lasten kera).
Ajattelen, että on tärkeää miettiä näitä nykyajan arvoja, onko jotain, millainen naisen mukamas pitäis olla jne. Nyt tässä tosiaan, kun on tullut kaivanneeksi parisuhdetta, nimenomaan toimivaa sellaista ja en ole sitten ihan mihin tahansa entisenlaiseen halunnut lähteä, vaikka tilaisuuksia olisi muutama ollutkin...olen paljon ajatellut asioita. Yksinäisyys voi olla välillä todella murskaavaa. Toisinaan sitä ajattelee, että kumpa saisi edes kiistellä jostakin puolison kanssa. Sekin olisi juhlaa, olisi jotain. Sikäli sitä tulee mieleen, että kyllä, kyllä jos siinä suhteessa on ollenkaan toivoa, tai vaikkei heti niin näyttäisikään, niin kannattaa tehdä töitä asian eteen.
Joskus itse mietin, miten sitä on voinut olla niin sokea ja miten sitä ei osannut ajallaan tehdä ratkaisuja asioissa. Ehkä se tietytsi minulla pitikin mennä näin. Oman kasvun myötä asiat sitten muuttuivat. Yhtäkkiä ei kaikki selkene ajatuksissa, eikä muutos itsessä tapahdu. Voisiko sitä puolisoa ihan oikeasti katsoa jotenkin lempeästi ja miettien, mitä siinä ihmisessä on hyvää. Jos häntä vertaa muihin, onko lopulta todellisuus kuitenkin sitä, että itseasiassa ihailee niiden muiden ominaisuuksia siksi, että haluaisi itsessä sellaisia ominaisuuksia olevan? Toki muutenkin voi ihastua. Mutta näitä kaikkia kannattaa miettiä ja ehkä sitäkin, millaista olisi, jos ei häntä enää olisi.
Avaimia ratkaisuun. Se on usein aivan yksinkertainen. Ja rehellisyys, rehellisyys itselle ja toiselle. Tärkeää.