Avioero - muutto ja isyys
Moi!
Olen naimisissa oleva reilu 3-kymppinen ja alta nelikymppinen mies ja minulla on vaimoni kanssa 6kk ikäinen poika. Olemme olleet yhdessä n kahdeksan vuotta, joista kaksi naimisissa. Olemme ajautuneet tilanteeseen, jossa haluan avioeron. Rakastan poikaani yli kaiken ja mietinkin seuraavaa: olenko huono isä jos eroan vaimostani ja en ole jatkossa päivittäin poikani elämässä? Voinko saada suhteen poikani kanssa toimimaan, jos en asu hänen kanssa samassa kodissa? Laiminlyönkö lastani, jos muutan pois paikkakunnalta?
Asumme tällä hetkellä n. 30km / puolen tunnin junamatkan päässä Helsingistä. Olemme asuneet täällä kolmisen vuotta eikä minulla ole paikkakunnalla omaisia, ystäviä tai tuttaviakaan, vaan kaikki täällä olevat kontaktit ovat vaimoni puolelta. Eron myötä olen suunnitellut muuttavani Helsinkiin, jossa käyn töissä sekä missä sukuni sekä ystäväni ja harrastukseni ovat. Ainoa side nykyiseen asuinkaupunkiini olisi eron myötä poikani. Huoltajuuden mennessä kuitenkin oletettavasti vaimolleni jäisi minulle tapaamisajoiksi joka toinen viikonloppu sekä sen lisäksi ehkä yksi arki-ilta viikossa.
Välimatka tulevan kotini ja poikani tulevan kodin välillä ei tulisi siis olemaan tuntia pidempi. Minua kuitenkin mietityttää miten saan suhteen poikaani toimimaan niin että voin olla vahvasti läsnä ja merkityksellinen henkilö hänen elämässä? Olenko sittenkin vain itsekäs kun haluan muuttaa pois poikani kotikaupungista?
Onko täällä muita vastaavassa tilanteessa olevia tai olleita isiä?
Ps. Tämän kirjoituksen tuli koskea myös sitä tulisiko minun erota vaimostani. Olen miettinyt sitä pitkään ja hartaasti, mutta huomasin tekstin kirjoitettuani ja valmiiksi todettua etten kirjoittanut siitä sanaakaan. Olen kai siis tehnyt päätökseni eron suhteen enkä sitä enää epäröi. Suhde ei vain toimi. En koe häntä kohtaan muuta kuin kumppanuutta ja kohtelen ja näen hänet lähinnä kaverina. Ydinperheen ja omakotitalon menetys maakunnassa on sääli, mutta se ei ole se mitä elämältäni haluan.