kutri2 kirjoitti 1.9.2010 9:18
Viikko sitten mies ilmoitti 25 avioliittovuoden jälkeen, että haluaa eron. Olen tiennyt että meidän parisuhde ei ole toiminut hirveän hyvin, paljon on ollut riitaa mutta paljon myös hyviä hetkiä ja rakkautta. Kuitenkin vielä 2 viikkoa sitten hän sanoi että haluaa yrittää, mutta nyt siis tuli tällainen ilmoitus. Samalla mies muuttui vihamieliseksi ja torjuvaksi, ja hän haluaisi edetä käytännön asioissa heti. Itse olen täysin shokkivaiheessa vielä, en ole syönyt viikkoon juuri mitään, nukkuminen on levotonta.
Työterveyslääkäri laittoi mut sairaslomalle viikoksi ja antoi Diapamia. Mies käy töissä normaalisti ja antaa ymmärtää että pitäisi ryhdistäytyä, niin varmaan pitäisikin, mutta hän on niin kauan jo ehtinyt työstää tätä eroa, kun taas mulle tämä tuli ihan puun takaa. Neljästä lapsesta kolme on jo aikuisia mutta silti meidän lapsia, nuorin täyttää viikon päästä 15 vuotta. Lasten takia olisi niin tärkeää että tämä ero voitaisiin hoitaa sopuisasti ja toisiamme kunnioittavasti.
Tiedän että tästä selviää, mutta tällä hetkellä tuntuu että tulevaisuus on pelkkää mustaa, ja mieli kapinoi niin hirveästi - toisen yksipuolisella päätöksellä on luovuttava omasta kodista ja perheestä siinä muodossa kuin sen tunnen. Yhteisestä isovanhemmuudesta, eläkepäivistä, perhejuhlista, lomista, ihan tavallisesta arjesta. Kaikki olennaiset ja epäolennaiset asiat tulvii mieleen sulassa sekamelskassa, ja miehen pyyheliinan näkeminen naulakossa voi laukaista tunnin itkukohtauksen.
Miten ihmeessä tällaisista tilanteista selviää?
Hei kutri2!
Tuohan oli kuin minun kirjoitukseni. Minäkin olen kyllä tiennyt, että meillä ei ole oikein ollut mitään piiiitttkään aikaan. Mutta en kuitenkaan olisi arvannut, että mieheni teki tuon päätöksensä sitten niin äkkiä. Ei halua käydä missään parisuhdeneuvojalla eikä mitään muutakaan. Nopeasti vaan erota tässä ja minut haluaa pois mahdollisimman äkkiä tästä varmaan. Olen niin vihainen, olen sentään tehnyt hänen kanssaan lapsia 3 ja huolehtinut, että heidän elämänsä sujuisi. En ole itse lähtenyt luomaan uraa, vaan ajatellut mikä olisi lapsille parasta. Sitä en kyllä kadu yhtään, mutta tuntuu, ettei miehelle ole merkinnyt mitään, koska en ole tienannut yhtä paljon kuin hän.
Hänen tilanteensa on nyt muuttunut rahallisesti vain parempaan ja nyt hän tienaa tosi hyvin. Minä taas tienaan tosi vähän, huonopalkkaisessa hommassa. Eihän kaikkea voi rahassa mitata.
Nyt kyllä tuntuu, että pahimman shokin jälkeen on tullut viha ja suuttumus miestä kohtaan. On niin epäoikeudenmukaista, että 20 vuotta olemme rakentaneet yhteistä kotia ja makselleet lainoja yms. Nyt sitten tuntuu, että tässäkö on palkka siitä, minä saan lähteä tyhjän päälle.
Itse olen nyt kerran käynyt terapiassa, ja olen menossa kyllä sinne uudestaankin. Kannattaa huolehtia omasta jaksamisesta ja tästä eteenpäin aionkin huolehtia itsestäni paremmin. Ruokahalu on tosiaankin mennyt, laihtunut olen, tosin siitä olen vain hyvilläni.
Onneksi on tämä tukinet, täällä huomaa miten paljon samassa tilanteessa olevia ihmisiä täällä on. Vertaistukiryhmiä on varmaan ainakin seurakunnalla luulisin, en ole ottanut vielä selvää. Toivottavasti sinulla on joku ystävä jonka kanssa voit
käydä asioita läpi tai ainakin puhua ja itkeäkin.
Voimia sinulle! Kirjoittelehan miten selviät päivästä toiseen, autetaan toinen toisiamme.
🙂