Asumuserossa ns. liikkumaton vaihe / mistä tiedän mihin suuntaan asiat etenevät
Hei,
kirjoitan tänne ensimmäistä kertaa.
Olen alle nelikymppinen nainen, joka on ollut yhdessä miehensä kanssa yli parikymmentä vuotta. Kouluikäisiä lapsiakin on. Kesän alussa mieheni kertoi voivansa huonosti ja halusi että saisimme parisuhteessamme olevat kipupisteet ratkaistua, aikamme asioista puhuttua tilanne kärjistyi eräänä iltana riidaksi jonka seurauksena mieheni päätti että haluaa erota. Läheisyyden puute ja taloudelliset asiat ovat suurimmat asiat jotka hankaavat.
Yhteiselämämme oli sujunut mielestäni hyvin, rutiininomaisesti ja ilman suuria intohimoja mutta silti tasaisen hyvin ilman riitoja tai kriisejä. Tai näin luulin. Olimme parhaat ystävät ja itsekin toivoin että saisimme sitä rakastavaisten kipinää takaisin, mutta molemmat pidimme toisiamme varmastikin hieman itsestäänselvyyksinä. Ero tuli minulle kuitenkin shokkina, enkä olisi halunnut luovuttaa. En halua edelleenkään. Mies sanoi rakastavansa minua, mutta se jokin puuttuu. Haluaa olla ystävä, sanoi että olen hänen paras ystävänsä.
Mies muutti pois vuokraamaansa asuntoon, mutta olimme ja olemme olleet yhteydessä lähes joka päivä lasten ja käytännön asioiden vuoksi. Puhelimessa puhuimme ja puhumme vieläkin ja joskus alkuvaiheessa riitelimmekin, mies ilmaisi tuolloin selvästi että ei halua enää antaa meille mahdollisuutta yrittää saada parisuhdettamme kuntoon. Viimeisimmästä kerrasta kun sanoi näin on nyt aikaa hieman yli kuukausi, silloin mies puhui myös avioeropaperien eteenpäin laittamisesta. Vielä posti ei ole minulle ko. papereita tuonut, en tiedä onko niitä allekirjoittanut vai ei. En ole asiasta myöskään kysynyt.
Kaiken tämän jälkeen olemme laittaneet asuntomme myyntiin ja mies on hankkinut itselleen isomman asunnon, johon voi majoittaa myös lapsiamme. Nyt elämme ns. stabiilia aikaa, enkä oikein tiedä missä mennään. Asuntoasiat etenevät, arki rullaa, lastenvalvojan kanssa olemme menossa sopimaan tapaamisista yms. Erosta ei olla puhuttu miehen kanssa tarkemmin, ei siitä onko eropapereita laitettu, ei siitä mitä ajattelee tällä hetkellä mahdollisuudesta joskus palata yhteen.
En tietyllä tavalla halua ottaa näitä asioita puheeksi, koska toivon että voimme palauttaa sen yhteenkuuluvaisuuden tunteen mikä meillä oli vielä jokin aika sitten. Toivon yhteenpaluuta, mutta en toivo että jatkaisimme siitä mihin jäimme vaan aloittaisimme täysin alusta. Olen kuitenkin realisti, tilanne on nyt tämä ja elämän on jatkuttava. Mieheni on kuitenkin kaikesta huolimatta ihminen, jonka kanssa jaan saman huumorintajun ja elämän perusajatuksen, hän on se kenen kanssa haluaisin elää kumppanina. Rakastan häntä.
Olen epävarma siitä, miten minun kannattaa toimia tässä suvantovaiheessa. Otanko kaikki nämä asiat puheeksi miehen kanssa ja varaudun että saan kuulla eron olevan ainoa vaihtoehto. Vai koitanko toimia niin, että yhteenpaluu olisi mahdollinen enkä ottaisi eropapereita tms aktiivisesti puheeksi. Nyt tulemme keskenämme toimeen hyvin, ihmeellisenkin hyvin. Emme riitele, vaan voimme keskustella asioista. En kuitenkaan halua ns. kaivaa verta nenästäni ottamalla asioita esille väärällä tavalla tai hetkellä. Kahden kesken emme juurikaan aikaa vietä, yleensä seurassamme ovat lapsemme ja tapaamiset tapahtuvat yhteisen kotimme tiloissa. Sekin saa ehkä minut vaikuttamaan liian tutulta, sitä kipinää ei kyllä tule esiin näissä kohtaamisissa.
Toivon että joku saman kokenut osaa neuvoa minua ja toivon tietysti että tarinallamme voisi olla onnellinen loppu. Tämä epätietoisuus on raastavaa.