Asumusero/Avoero ??
Olen 32- vuotias nainen. Olemme seurustelleet avopuolison kanssa 13 vuotta, joista 7 vuotta kihloissa. Meillä on kaksi ihanaa lasta 5 v ja 9 v.
Tilanne on ollut aikaisemminkin myös huono, mutta kaikesta olemme selvinneet. Tämä tämän hetkinen tilanne tuli minulle täysin yllätyksenä ensimmäisenä adventtina. Avopuoliso ilmoitti haluavansa eron / asumuseron, koska ei tunne minua kohtaan mitään, hän näkee minut vain negatiivisten lasien läpi. Hän ei näe minussa mitään positiivista. Olen hänen mielestään nalkuttava, valittava jne. akka. Myönnän osaltani olevani, mutta en todellakaan niin kuin hän väittää. Hän kertoi miettineensä tätä asiaa jo vuoden, joka tuli minulle täysin puskasta. Niin hän sitten joulupäivänä kertoi haluavansa minusta eroon. Tällä hetkellä meillä on asumisjärjestelyinä, että asumme joka toinen viikko kodissamme lasten kanssa. Että me aikuiset olemme niitä pelinappuloita, jotka liikkuvat, ettei lasten tarvitse siirtyä kahden kodin välillä.
Suhteessamme on ollut ylä- ja alamäet. Niistä on aina selvitty. Olen soittanut meille apua perheneuvolasta, perheasiainkeskuksesta jne. Odotamme aikaa sinne. Mutta mietin, toisen osapuolen näkökulmasta onko hän halukas oikeasti? Hän sanoi, että voidaan siellä käydä, mutta minun pitää valmistautua kaikkeen, lähinnä tarkoittaa eroa.
Viimeisten vuosien aikana on ymmärrettävästi meillä ollut ruuhkavuodet. Meillä ei ole ollut kahdenkeskistä aikaa lainkaan, jos ole sitä yrittänyt järjestää toinen ei ole ollut halukas mihinkään. Minusta se ei ole ollut oikeudenmukaista. Olemme kuitenkin perheenä olleet reissussa Lapissa ja laivaristeilyllä käyden muumimaailmassa samalla. Hän sanoi, että kaikki on ollut kulissia, häntä ei ole kiinnostanut vuoteen mitä minulle kuuluu ja mitä minä tunnen. Hän on esittänyt vuoden, pystyykö ihminen olemaan sellainen vuoden ajan? Pystyykö harrastamaan seksiä? jne. Voiko ihminen sulkea tunteensa sisälle, esittäen toiselle? Onko nyt vain minun aikani luovuttaa ?
Olen aivan rikki, mutta lapsista olen saanut voimaa. Olemme lapsille selittäneet tilannetta. Isä oli sanonut lapsille, ettei jaksa äitiä. Mutta itse olen puhunut lapsille avoimesti kaikista vaihtoehdoista, mitä voi tapahtua. Lasten kanssa sovimme ottavamme positiivisen asenteen asioiden suhteen ja se että meillä ei ole hätä jos ero tulee. Tässä toissailtana minulla oli nyt elämäni vaikein ilta kun molemmat lapset itkivät isäänsä ja sitä ikävää. Normaalisti vanhempi lapsi ei näytä tunteita, mutta olen sanonut nyt että ne pitää antaa tulla ulos, ettei tule pahempi olla. Mies kävi eilen ostamassa raketit lasten kanssa ja lähtiessään lapsilla tuli taas sama itku kuin edellisenä iltana, huomasin että kyllä siinä miehelläkin kyyneleet valuivat. Mutta olihan se odotettavissa, että minun vikani oli sekin.
Oletteko te jotka olette kokeneet vastaavaa, kokeneet asumiseron positiivisena vai onko suora ero ollut parempi ?
Mutta toivon kuitenkin kaikille parempaa uutta vuotta. Kyllä täältä vielä noustaan.