Apua masentuneen kumppanin kanssa
Hei,löysinpä tämmöisen nettisivun ja ajattelin jos täältä löytyis vähän juttuseuraa ja vinkkejä elämäntilanteeseeni 🙂
Elikkä,olen ollut parisuhteessa 9kk ja kaikki on sujunut hyvin tähän mennessä, kunnes kolme viikkoa sitten poikaystäväni yritti itsemurhaa. Veti lihaksia rentouttavia (kolmio lääkkeitä) n. 20kpl ja lisäksi kaljaa ja lonkeroa. Soitin ambulanssin ja vietti sit seuraavan yön sairaalassa. Tuli ”kotiin” (emme siis virallisesti asu vielä yhdessä, mutta hän käy kotonaan vaan kääntymässä ja kaikki hänen tavaransakin on täällä minun asunnossa) ja sitten kaikki muuttu. Poikaystävälläni on 2 vuotta sitten diagnosoitu masennus ja se on nyt uusiutunut. Tai hänen sanojensa mukaan se ei oo koskaan täysin hävinnytkään mutta nyt se iski taas totaalisesti. Oon kyllä tienny tämän mutta en oo huomannu mitään. Mielestäni hän ei siis ole ole ollut aikaisemmin masentunut ennenkuin vasta nyt.
Ongelma tässä on nyt siis se että en tiedä mitä tehdä ja miten minun tulisi toimia jotta voisin auttaa masentunutta poikaystävääni ja samalla yrittää itsekin jaksaa?
Minulla on 2- vuotias lapsi edellisestä suhteesta ja se tästä tekeekin nyt hieman hankalan. Olen opiskelija ja tällä hetkellä lapsen isästä tai kenestäkään muustakaan ei ole hoitoapua. Olen siis lähes totaalinen yksinhuoltaja tällä hetkellä ja hoidan kaiken yksin (käytän koiran ulkona,käyn koulussa,hoidan lastani,käyn kaupassa,siivoan yms yms yms..) Väsymyskin on siis sen mukaista tällä hetkellä..
Tuntuukin että miten saan itseni jaksamaan jotta pystyisin auttamaan kumppaniani? Lisäksi ongelmana on myös se, että en pysty kuvittelemaan minkälainen olo poikaystävälläni on tai mitä hän ajattelee. Haluaisin tukea ja auttaa häntä sillä en todellakaan halua häntä menettää mutta en vain tiedä miten ☹️ Hän on usein tyly,välinpitämätön ja väsynyt eikä suhtaudu lapseenikaan kovin suopeasti (uhmaikä päällä) Tuntuukin että hän ei halua ketään tällä hetkellä lähelleen ja se tuntuu pahalta, varsinkin pienen lapseni puolesta.
Kertokaa nyt masennuksen kokeneet/masentuneen kumppanin kanssa asuneet, miten toimin tässä tilanteessa? Unohdanko itseni kokonaan ja keskityn vain poikaystävääni vai onko minulla oikeus sanoa jos jokin asia häiritsee? Tällä hetkellä muutkin asiat stressaa,tuntuu etten jaksa ☹️ auttakaa ja kertokaa kokemuksianne.
Toivottavasti joku ymmärsi mitä tarkoitin, tuntuu että on hieman hankala pukea ajatuksiaan sanoiksi tällä hetkellä.