Appi asuu meidän kanssa, en meinaa jaksaa enää
Tilanne on siis se, että olemme miehen kanssa seurustelleet muutaman vuoden. Koko tämän ajan mieheni on asunut isänsä kanssa samassa talossa. Talo on omakotitalo jossa kaksi asuntoa joista miehen asunto on remontissa. Itse opiskelin toisella paikkakunnalla ja minulla oli oma asunto. Lomat ja viikonloput asuin mieheni kanssa. Opiskelujeni loputtua vuosi sitten muutin tähän asuntoon tulin samoihin aikoihin raskaaksi. Remontin on pitänyt olla jo ajat sitten valmis jo ennen lapsen syntymää, mutta se vain venyy ja venyy. Saimme lapsen viime syksynä. Appeni on eläkkeellä ja olen nyt puoli vuotta ollut äitiyslomalla, elänyt appeni kanssa, kun mies käy töissä ja kaiken vapaa aikansa tekee remonttia. Uskaltaisin toivoa että parin kuukauden sisään pääsisimme muuttamaan, mutta alan olla niin loppu että en tiedä selviänkö. Olen ahdistunut, pinna kireällä ja katkera. Pelkään etten voi olla paras äiti lapselleni tässä tilassa ja pelkään että se vaikuttaa häneen. Parisuhteelle ei ole aikaa, ei tilaa ei yksityisyyttä. Menee päiviä kun en edes puhu apelle mitään kun olen niin kiukkuinen, kun haluan rauhaa ja omaa tilaa. Hän ei ansaitse sitä ja poden siitä huonoa omaa tuntoa jatkuvasti, mutta en jaksa esittääkään enää että asiat olisi hyvin. Apessa ei oikeesti ole mitään vikaa, en vain jaksa enää mitään. Hän hoitaa ruuat, pyykit ja kaupassa käynnit. Itse en maksa asumisesta mitään ja siksi tuntuu ettei minulla ole sanavaltaa mihinkään. Tästä syystä en myöskään osaa enkä uskalla kertoa apelle tunteistani, eikä se mitään auttaisi koska eihän hänkään tälle mahda mitään. Toki olemme jotain jutelleet mutta kun tilanteelle ei voi mitään, on se turhaa. Stressaan myös siitä että appikaan ei voi elää haluamaansa elämää (kun vauva nukkuu pitää olla hiljaa jne). Mies ei ymmärrä ahdinkoani eikä osaa suhtautua asiaan puolueettomasti koska kyseessä on hänen oma isänsä. Vihaan minkälaiseksi olen tullut, katkeraksi valittavaksi akaksi. Masennus ja ahdistustaustaa minulla on, mutta en halua alkaa syömään lääkkeitä koska tiedän ettei tilanne helpota ennen kun pääsemme tästä pois. Tuntuu siltä kuin olisin vankilassa, enkä voi muuta kuin odottaa ja odottaa. Seilaan pitkin kyliä vauvan kanssa päivisin koska en halua olla enää kotona. Enkä todellakaan jaksaisi, haluaisin olla kotona jos vain saisin olla rauhassa. Appiukko ei koskaan käy missään ja tuntuukin että hän tavallaan myös elää elämäänsä meidän kautta, koska on leski ja yksin. Tuntuu etten voi olla oma itseni kun joku ulkopuolinen on jatkuvasti läsnä. Lasken vain tunteja siihen että tulee ilta ja saan olla rauhassa huoneessani vauvan kanssa kaksin. Vihaan tunnetta että minulta menee koko vauva-aika ohi koska olen vain niin vihainen tälle tilanteelle. Appi luulee auttavansa kun hoitaa kaikki kotityöt, mutta minua se vaan ahdistaa. Haluaisin itse pestä pyykkini, ostaa kaupasta mitä tahdon ja laittaa omat ruuat. Tuntuu että olen hukannut itseni ja oman määräämisoikeuteni tämän keskellä. Jos olisin yksin, olisin lähtenyt jo, mutta vauvan kanssa en pysty. Pelkään että kun vihdoin pääsemme muuttamaan, parisuhde on kuihtunut olemattomiin ja minusta ei ole mitään jäljellä. Toivon että jos joku tuttu tunnistaa minut tästä tekstistä, olisi ymmärtäväinen ja pitäisi asian omana tietonaan. En enää tiedä nimittäin mitä tekisin ja siksi oli pakko kirjoittaa tänne. Toivoisin että saisin vertaistukea, tai mitä vaan että jaksaisin vielä hetken tätä.