Alkoholisti äitini
Äitini on alkoholisti. Olen uskaltanut myöntää sen itselleni ja muille vasta aikuisena, lähempänä kolmeakymmentä vuotta.
Tunnen turhautumista, kun hän mitätöi tunteita lapsuudestani/nuoruudestani olemalla myöntämättä tekojaan ja vähättelemällä vaikutustaan elämääni. Äitini on loistava manipuloija ja tapamarttyyri.
Olen toimeton ja pistinkin eilen välit poikki äitiini. Kehotin hakemaan apua mielenterveysongelmiinsa ja alkoholismiinsa. Pyysin häntä olemaan yhteydessä vasta, kun on apua hakenut. En jaksa enää huolehtia sairaasta äidistäni, joka terrorisoi läheisiään humalassa. Tunnen vastenmielisyyttä, vihaa, inhoa ja jopa sääliä häntä kohtaan. Häpeän olla hänen tyttärensä. Enkä ymmärrä, miten olen tähän asti vain ottanut vastaan kaiken, välillä tietenkin raivostuen ja vastaan pistäen, mutta olen kadonnut itse lähes täysin äitini vuoksi. Tunnen syyllisyyttä edelleenkin, kun pyydän apua, ymmärrystä tai kerron jollekin tunteistani. Nykyään tunnen jopa syyllisyyttä, jos kuormitan veljeäni yhteistä äitiämme koskevilla asioilla.
Tarvitsisin vielä joskus elämääni äidin tai isän, turvallisen läsnä olevan aikuisen, vaikka olen jo itsekin aikuinen. En halua ylisuorittaa ja pelätä epäonnistumista jatkuvasti sen vuoksi, että saisin hyväksyntää. Minut pitäisi hyväksyä tällaisena kuin olen ja itselleni se hyväksyminen onkin vaikeaa. Asioidenmyöntäminen myös pelottaa, koska tiedän, että siitä alkaa niiden käsittely.
Aloitan uuden keskustelun koskien alkoholismia ja varsinkin alkoholistien läheisiä.
¨
Tulkaa mukaan!