Alkoholiongelma
Meillä on mieheni kanssa lipsunut alkoholin käyttö jo ongelman puolelle. Olemme juoneet varmaankin jotain 2 vuotta melko paljon, mutta nyt viimeisen puolen vuoden aikana olemme juoneet todella paljon.
Minulla itselläni on skitsofrenia, joka on hyvin hallinnassa lääkkeillä, mutta olen kuitenkin eläkkeellä. Mieheni on töissä.
Olemme paljonkin puhuneet mieheni kanssa alkoholin käytöstämme ja aina lupailleet toisillemme, että ”nyt pitäis vähentää tai lopettaa…” Kuitenkin taas seuraavana päivänä juomme olutta tai viiniä. Sanomme itsellemme, että ”tänään otetaan, huomenna ei”. Eräs aamu kun mieheni lähti töihin, niin hän sanoi, että ”ei me voida jatkaa näin, me kuollaan”. Se pysäytti vähän, mutta taas vain hetkeksi. Miehelläni on hyvä työpaikka, mutta muutamina aamuina olen kyllä epäillyt, että onkohan hän selvinpäin kun menee töihin.
Pelkään, että meille tapahtuu jotain kauheaa kun tällä tavalla jatkamme juomista. Tapahtuu jotain jonka vuoksi on viimeinkin pakko lopettaa. Esim. työpaikka menee, asunto menee siinä samalla, ajokortti menee… Pystymmekö lopettamaan vasta sitten kun on ihan pakko?
Suuri ongelma on myös alkoholin vierotusoireet. Pelkään lopettaa, koska pelkään kauheita vierotusoireita. Onkohan niitä odotettavissa? Ja millaisia ne ovat? Psykoosi?
Itselläni on vino pino lääkkeitä, joten olen kai melko suojattu vierotusoireista. Mutta mieheni ei ole koskaan syönyt psyykenlääkkeitä ja pelkään myös hänen puolestaan. Mitä jos sekoamme ja joudumme molemmat sairaalaan? En uskalla sen pelossa lopettaa.
Mitä ihmettä pitäis tehdä?