Alkoholi vei puolison
Olemme jo kohta 2v sitten muuttaneet erillemme. Minä asun lasten kanssa omassa kodissa ja mies jäi meidän yhteiseen asumaan. Itselläni on elämä tuon pesäeron jälkeen ollut noususuhdanteessa koko ajan. En aikanaan nuoruudessa kerennyt kouluja käymään, ja nyt olen viittä vaille valmistumassa ensimmäiseen oikeaan ammattiin. Lapset ovat tasapainoisia, toinen jo kouluikäinen ja toinen menee eskariin.
Olen yrittänyt auttaa miestäni kaikin keinoin pääsemään vaikeasta masennuksesta yli, ja vähän aikaa sitten näyttikin jo elämä valoisammalta. Elättelin jo toiveita, että ehkä me vielä joskus voimme elää oikeana perheenä, ja samaa mieltä oli miehenikin. Nyt vain jokin meni pahasti pieleen..
Miehelläni on näitä tärkeitä ”ystäviä”, enkä aiemmin olekaan asiaan mitään sanonut kun ystäviähän kaikilla pitää olla. Mutta nyt ne menevät jo perheen edelle. Mitään ei voi tehdä jos ei kaveritkin ole mukana. Juovat kaljaa, ja rälläävät autolla pitkin ja poikin kyliä. Tuntuu, että ollaan jääty ihan paitsioon lasten kanssa. Miehestä ei kuulu päiväkausiin mitään, humalassa saattaa olla montakin päivää putkeen.
Nyt hän on alkanut pitämään ihan normaalina, että istutaan kylän pahimpien alkoholistien kanssa ja juodaan sahtia päivästä toiseen. Ja minä olen sitten kuulemma kauhea nipottaja, ja pilaan hänen elämänsä kun yritän kontrolloida ja hallita häntä.
Eropaperit ajattelin laittaa nyt viimeinkin vetämään, alan itse olla jo niin väsynyt ja masentunut että tuntuu ettei jaksa eteenpäin. Rakastan miestäni, mutta onko oikein että oma olokin on jo tämä..
Jotenkin tuntuu, että kun on tällaista ollut jo pitkään, ja kuitenkin välillä vähän parempiakin kausia, että kannaattaako sitten kuitenkaan vielä luovuttaa. Mistä kummasta saisi apua ja voimaa koittaa kannatella tätä koko taakkaa. Lapsistakin olen huolissaan, itse olen alkoholistiperheestä enkä haluaisi tätä omille lapsilleni.
Pelottaa, että hän juo yhteisen maatilammekin tällä menolla, pakko olisi koittaa siihenkin jotain järkeä saada. Hän ei voi minun lainaosuutta ottaa koska luottotiedot menneet. Kyseessä on hänen kotitilansa, ja jos tila esim. myytäisiin hän kertoo sen pilaavan kaikki sukulaissuhteet. Eikä kuulemma haluaisikaan myydä. Onko oikein, jos asettaisin nyt itseni etusijalle, ja turvaisin vain oman ja lasten tulevaisuuden silläkin uhalla, että mies suuttuu iäksi..