Äidiksi tulemisen tarve
Olen 20 vuotias tyttö ja olen seurustellut mieheni kanssa pari vuotta. Olen potenut vauvakuumetta pienestä pitäen, mutta järki on takonut vastaan jo vuosia. Nyt on tilanne sellainen että valmistun keväällä ammattiin ja elämäntilanne olisi omalta kohdaltani otollinen lapsen tekoon.
Mieheni ei ole ollut paljon tekemisissä lasten kanssa ja erittäin pelokas. Hän ei tunne olevansa vielä valmis isäksi ja ymmärrän häntä hyvin. Tahdon että lapsi on haluttu kummankin puolelta. Kysymys kuuluukin, kauanko mun pitää jaksaa odottaa? Mitä jos mies ei ole koskaan valmis, ja minä jään nuolemaan näppejäni? Mitä jos sattuu jotain sellaista etten myöhemmässä elämässä pystykään enää saamaan biologisia lapsia? Olen koko tähänastisen elämäni suunnitellut lasten tekoa ja haaveillut isosta omasta perheestä. Minulla ei ole mitään tulevaisuudensuunnitelmia joihin ei sisältyisi lapsia.
Tällä hetkellä tilanne on minunkohdaltani pahin, sillä pitkäaikainen poikaystäväni teinivuosilta tuli juuri isäksi entisen lukiokaverini kanssa. Ystäväni synnytty kaksospojat, yksi nuoruudenystäväni on pienen lapsen äiti, ja eräs tuttunu sai suloisen pojan. Myös yksi luokkakaverini oli raskaana ja sai pojan. Tuntuu että ympärillä ei muuta tapahdukaan kun onnellisia asioita, joita minä itse en pääse (ehkä koskaan?) kokemaan.
Tämä asia on erittäin arka minulle sillä tunnen itseni puolikkaaksi, minusta puuttuu jotain kun minulla ei ole lasta. Minulla olisi aikaa, halua, varaa ja kykyä kasvattaa lasta. Minulla ei ole ystäviä, eikä harrastuksetkaan ole kiinnostaneet. Minulla on vain kouluni ja mieheni, ja tahtoisin elämälleni taas tarkoituksen. Päivät, viikot ja kuukaudet ovat aina samanlaisia ja ahdistus ja joskus jopa itsetuoisuus valtaavat mieleni: onko tämä nyt loppuun asti tälläistä?
Kertokaa minulle voinko tehdä muuta kuin odottaa että mieheni on valmis, vai kannattaako minun elää omaa elämääni ja päättää omista asioistani niin kuin toivoisin? Auttakaa minua, vanhat ja viisaat! Olen hukassa joka elämän osa-alueella!