Ahdistus ja pitkän suhteen lämmittäminen
Hei,
Olemme tunteneet puolisoni kanssa noin kymmenen vuotta. Suhteen alkuvaiheita varjosti oma epävarmuuteni, mutta eron ja yhteenpaluun jälkeen puolisoni tuli raskaaksi, ja muutimme jälleen yhteen noin viisi vuotta sitten. Nyt meillä on kaksi lasta ja yhteiselomme on sujunut viimeiset pari vuotta ihan onnellisissa ja lämpimissäkin merkeissä. Ongelma viimeisen parin vuoden ajalta tosin on se, että mitään romanttista parisuhdetta meillä ei ole ollut.
Asia on ollu näin ihan ok, olemme jossain vaiheessa kasvattaneet muurin välillemme ja lakanneet yrittämästä olla pariskunta. Kai myös epävarma menneisyytemme on vaikuttanut sekä se, että pikkulapsiaika on kuormittanut meitä molempia. Olemme puhuneet satunaisesti avoimesti, mutta lyhyesti siitä, että muutamme erillemme, kunhan lapset kasvavat. Olen kuvitellut olevani sinut asian kanssa.
Mutta sitten jotain tapahtui. Pienet asiat laukaisivat minussa voimakkaan tarpeen yrittää vielä uudestaan. Olla taas niin kuin ennenkin. Meillähän on kaikki hyvin ja ihana perhe. Miksemme voi vain rikkoa tuota muuria ja päästää tunteita valloilleen. Mehän selvisimme raskaimmista vuosista, ei nyt ihan ehjin nahoin, mutta yhdessä.
Tämän myötä minulle on iskenyt voimakas ahdistus ja läheisyydenkaipuu. Myös vanhoja tunteita on jälleen noussut pintaan. Olen pyrkinyt puhumaan asiasta mahdollisimman avoimesti myös puolisolleni. Minun näkökulmastani ongelma tuntuu olevan se, että hän on liian tyytyväinen nykyisenkaltaiseen kämppäkaverisuhteeseen, jossa molemmat hoitavat osansa lapsista ja iltaisin saa rauhassa tehdä omia juttujaan. Rauhassa ilman parisuhteen tuomia velvoitteita. Hänelläkään ei ole halua rikkoa perhettä, mutta hänellä ei ole kiire minnekään eikä vastaavaa tarvetta läheisyyteen. Tunteita tulee, tai sitten ei tule. Aikaa voi mennä kuukausia, ehkä kauemminkin.
Olen hämmästynyt siitä, kuinka rikki ja ahdistunut olen tämän myötä. Nukkuminen on vaikeaa, oleminen on vaikeaa, asiat pyörivät kehää päässäni. En tiedä miten minä, sydän auki ja repaleina, jaksan odottaa kuukausia. Haluaisin vain olla lähellä, saada kosketusta. Halauksia, suudelmia, seksiä. Tuntuu kuin tämä tarve olisi patoutunut tässä yli kahden vuoden aikana sisälleni, ja nyt jonkinlainen lukko auennut ja päästänyt nämä kielletyt tunteet valloilleen. Pakkohan ne on jotenkin tukahduttaa, jos joudun elämään päivä kerrallaan tässä etanan vauhtia etenevässä epätietoisuudessa? Epätietoisuudessa siitä, mitä puolisoni haluaa ja koska haluaa. Jos haluaa.
Onko minkäänlaista vertaistukea tai etäisesti samankaltaisia kokemuksia kenelläkään? Tai muita ajatuksia? Selviytymiskeinoja?