9v tytär uhkailee eri tavoin

9v tytär uhkailee eri tavoin

Käyttäjä MARGIT aloittanut aikaan 12.09.2016 klo 20:33 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä MARGIT kirjoittanut 12.09.2016 klo 20:33

Hei,
Miten toimin 9v tyttären kanssa joka viimeaikoina aina uhkaile lastensuojelulla, poliisilla ja vaikka millä, koska hänen mielestä me rajoitettaan häntä liika, esim. hän ei saa olla ulkona kavereiden kanssa tai kavereiden luona niin kauan kun hän halua. Myös kotiläksyjen tekeminen on hänen mielestä liika. Uhkailee ettei menee kouluun. Suoraan sanottuna hän toivo, että kaikki kävisi hänen toivomuksien mukaan. Se tarkoittaa siis sitä, että hän halua olla kun aikuinen ja päättä itse jokaisesta asiassa/tilateestä mikä häntä koske. Meillä on perheessä aina säännöt ollut nn tietty kuri – mihin aika tullaan sisään kun koulupäivä, milloin mennään viimeistään nukkumaan jne. On myös kotiaresti käytössä, koska viimeaikoina hän haistattele ja lähettä minut aika ikääviin paikoihin melkein joka päivä ja sitä tapahtuu vielä hänen kavereiden edessä kun ne on meillä. Riita on tullut siis kotiläksyjen tekemisestä, valehtelusta, kellon ajoista kiinnipitämisestä tai asioista joida olemme yhdessä sovinnut, mutta hän ei pitää niistä kiinni. Olen melkein vapautamassa omia käsiä tilanteessa, koska hän ei kuuntele minua ollenkaan – huuta ja uhkailee kaikilla mahd. tavoilla. On monesti sanonut myös sen että menee valehtelemaan kouluun tai poliisiasemalle, että me lyödään häntä päivittääin, jotta vain pääsesi pois, koska hänellä mene hermot kun pitää tehdä kotiläksyt tai kuunnella vanhempia. Seuraavana päivänä hän on ihan oma itsensä – rauhallinen, norm. hänen ikäinen lapsi ja vaikuta siltä ettei mitään riitä tai uhkailua hänen puolesta ei olisi ollutkaan. Ollaan myös keskusteltu asiasta/tilanteesta jälkikäteen ja hän pyytä anteeksi käytöksestä sekä sano ettei käyttäyty enää niin, mutta see lupaus kestä yleensä pari päivä jos sitäkään. Miten toimin tässä tilanteessä ???

Käyttäjä salainen55 kirjoittanut 15.09.2016 klo 09:54

Hei. Minulla on myös ollut aikoinaan liian uhmakas tytär jonka kanssa oli tosi vaikeaa.
nyt tekisin toisin kuin silloin. Olin vähän samanlainen kuin sinä.
Nyt jos olisi sama tilanne, niin en ottaisi niin suurta numeroa hänen kiukuttelustaan, vaan antaisin mennä toisesta korvasta ulos enkä edes keskustelisi jatkuvasti hänen käytöksestään. Sillälailla lapsi saa yliotteen vanhemmastaan. Lapsi kun on lapsi. ikävä kyllä jotkut lapset ovat vallanhaluisia jo luonteeltaan.
Mutta tänään tytär on ihan erilainen, kiltti ja huomaavainen minua kohtaan. Eli voi olla että elämä muuttaa sinunkin tytärtäsi ajan myötä.