…Välillä vaan ihmettelee, miten niin moni asia voi mennä niin totaalisen pieleen.
Pari kolme viikkoa olo on kuin olisi sumussa kulkenut. Tilanteeni oli jo ennalta sotkuinen, kun ex-tyttöystävä räjäytti sitten oikein kunnon pommin vasten kasvoja.
Olin tänne kirjoitellut jo aiemmin siitä, miten hän tuntui ajoittain jotenkin etäiseltä suhteessamme. Emme nähneet kovin montaa kertaa viikossa (se tosin johtui ehkä enemmän opiskelusta toisella paikkakunnalla), tapaamisemme jäivät lyhyiksi silloin kun niitä oli, ja seksielämästä ei käytännössä ollut puhettakaan.
Hiljattain minulle selvisi, miksi.
Hän kertoi epäilevänsä, että onkin lesbo. Ja pisti seurustelusuhteemme poikki. Sanoi, että haluaisi silti jatkaa kaverina, mutten ole varma siitä, kuinka tosissaan oli tuon asian suhteen.
En vieläkään tiedä, mitä asiasta ajattelisin. Välillä mielessä on epäusko, välillä toivottomuus, ajoittain jonkinasteista vihaa. En varsinaisesti vihaa häntä, vaan pidän häntä edelleenkin upeana ihmisenä. Samalla tunnen oloni kuitenkin tosi selkäänpuukotetuksi.
Ajoittain epäröin sitäkin, onko hänen sanomisiinsa tässä suhteessa luottamista. Toisaalta tuntuisi oudolta ajatella hänen valehtelevan, mutta toisaalta, väittihän hän aiemmin rakastavansakin minua. Onko välirikon syy sitten todella tuo tai esim. toinen mies, en tiedä.
Olin jo riittävän hermona muutenkin: toinen vuosi alkamassa opiskelupaikassa, joka vei minut ensimmäisen vuoden aikana hermolomalle burnoutin takia; kurssijärjestykset ja luentojen perässä pysyminen on lähtenyt hankalasti liikkeelle väärinkäsitysten ja teknisten ongelmien takia; Kela on kiskomassa takaisin opintotukea, joka minulle maksettiin HEIDÄN tekemänsä virheen takia, vaikka annoin heille selvästi tiedon sairaslomastani; työnantajani ei ilmeisesti tarvitse minua enää, ei ainakaan pariin kuukauteen ole ottanut yhteyttä; terveydenhuoltopuoleni on aika epävarma tällä hetkellä (aluksi näytti järjestyvän paremmin kuin odotin aluksi viime vuoden huonojen kokemusten pohjalta, mutta alkaa vaikuttaa taas pahalta); keskittymiskyvyttömyyteeni ja muistamattomuuteeni en vieläkään ole saanut mitään apua; unettomuuskin senkun jatkuu…
Tällä hetkellä makaan kotona flunssassa ja mietin, mitä h*lvetin järkeä tässä kaikessa enää on. Vanhat mokat ja ongelmat kummittelee edelleen mielessä, ja uusia senkun kasautuu lisää niskaan. Usein opiskelupäivän jälkeen luhistun sänkyyni ja mietin, miksi oikeastaan edes olen täällä, ja miten päädyin tähän tilanteeseen.
Tietoa ulospääsyreiteistäkään ei ole. Olen todennut, että itsemurha ei ole ratkaisu: liian monet ihmiset tulevat mieleeni, kun ajattelen asiaa. Ja vaikka joku ihan mielestäni katu-uskottavasti perusteleekin, että ”jos itsemurhan tekeminen on itsekästä, niin miten itsekästä onkaan pakottaa toinen jatkamaan elämäänsä vain tuon toisen vaatimusten takia”, olen todennut myös , että kanttini ei riitä sen tekemiseen. Pelkään liikaa sitä, etten tiedä, mitä rajan takana odottaa – vai odottaako mikään.
Suljettuakin osastoa olen ajatellut, mutten tiedä siitä tai sen seurauksista tarpeeksi. Toisaalta haluaisi vain luovuttaa, lakata ottamasta enempää turpiin, myöntää hävinneensä ja vetäytyä tästä kaikesta pois, mutta toisaalta minulla ei ole mitään käsitystä siitä, onko sinne mahdollista päästä vain olemalla vaaraksi itselleni tai toisille. Ja mikäli sinne päätyisin, mitä siellä joutuisin kokemaan? Olisiko se vain seuraava vaihe kierteessäni, jonka seuraaminen tuntuu siltä kuin katselisi sivusta junaonnettomuutta hidastettuna, voimatta tehdä mitään sen estämiseksi?
Aiemmin ajattelin: ”Ok, välillä menee huonosti, mutta hei, kai minä jaksan ilman terveydenhuollon apua.”
Sitten päädyin ”kallonkutistajalle” (jos tällaisen ruman termin käyttö täällä sallitaan, hoito sinänsä oli kyllä ihan toimivaa ja kelvollista ainakin tällä ensimmäisellä, jolla kävin), ja ajattelin: ”No, tuon suhteen en onnistunut niin hyvin kuin toivoin, mutta ehken tarvitse lääkitystä.”
Ja kuinkas kävi- ennen pitkää pilleritkin tulivat kuvioon. Sitten totesin: ”Ok, joudun sittenkin syömään lääkkeitä, mutta ehkä ne pitävät minut kiinni opiskelussa.”
Ja simsalabim – päädyn sairaslomalle. Jos vanhat merkit paikkansa pitävät, niin ei liene vaikeaa arvata, miten taas käy, jos yritän uskotella itselleni: ”Pari kertaa on joutunut pettymään, mutta ehkei minua tarvitse kääriä pakkopaitaan ja heittää pehmeään koppiin”… 😞
Kun sitä edes turtuisi tähän p*skan nielemiseen, voisi olla tuntematta yhtään mitään. Välittämättä yhtään kenestäkään, kokematta mitään sisällään. En vain tiedä, miten pitkään siedän tätä…